ABN AMRO: aansluitproblemen iDEAL kinderziektes

De vertragingen bij het aansluiten van webwinkels op iDEAL, het nieuwe betaalsysteem van de vier grote banken, zijn slechts kinderziektes. “Van het veelvuldig down zijn van systemen is geen sprake,” zegt Dick Barbier, chef zakelijk internetverkeer van ABN AMRO. Er zijn inmiddels meer dan honderdduizend betalingen gedaan via iDEAL, aldus Barbier.

Hij reageert op diverse klachten van webwinkeliers die zijn binnengekomen bij de Thuiswinkel Organisatie en media (zie ook de posting op het weblog van de Emerceredactie: Emerce Minutes). De webwinkeliers klagen over de lange wachttijd voordat een site kan worden aangesloten op iDEAL. Ook zijn er klachten over downtime van systemen en de onduidelijkheid van sommige iDEAL-inlogpagina’s waarop logo’s van banken ontbreken.

Volgens Barbier zijn dit allemaal tijdelijke opstartproblemen. iDEAL is begin oktober gelanceerd na een voorbereidingstijd van meer dan een jaar. “Het aansluiten op iDEAL is voor ons als bank lastig als het een hele grote webwinkel betreft. Het is nog lastiger om de grote sites met iDEAL te integreren. Het is niet een kwestie van zomaar even een knopje omdraaien. Het in elkaar schuiven van de techniek wordt onderschat: kost het allemaal meer tijd dan gedacht. Daardoor valt het allemaal nog wat tegen,” zei Barbier in het Radio 1-programma Radio Online. “Maar voor ons zijn het soms nieuwe technieken, waarbij de beveiliging ook belangrijk is iDEAL moet toch een veilig betaalsysteem zijn.”

Wijnand Jongen van de Thuiswinkel Organisatie ziet dat nieuwe aan iDEAL niet. “Technisch is iDEAL niks nieuws, het lijkt erg op Rabo Direct Betalen. Daarom had de invoering gemakkelijker moeten kunnen gaan dan nu gebeurt.” Barbier noemt iDEAL al ’een redelijk succes’. “We hebben zo’n honderdduizend betalingen gehad via iDEAL. Vijfhonderd bedrijven bieden iDEAL aan en er komen er nog driehonderd aan. Bij onze eigen bank gaan grote partijen als T-Mobile, Debitel en BCC ook iDEAL aanbieden.”

Volgens woordvoerster Cindy Penders van de Postbank zijn de wachttijden voordat webwinkels na hun aanvraag ook daadwerkelijk worden aangesloten op iDEAL niet te lang. “Ze zijn niet langer dan waar we op hadden geanticipeerd. Er gaat een behoorlijk proces over heen voordat je als webwinkel bent aangesloten. Je moet eerst een aanvraag doen en daarna contracten invullen en dat moet ook allemaal geverifieerd worden. Vervolgens kan het implementeren in de website enkele weken duren. Dat ligt niet alleen aan ons, het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de webwinkels het aan de achterkant technisch op orde hebben,” aldus Penders tegen Emerce.

De banken hebben tot nu toe nauwelijks op grote schaal geprobeerd iDEAL onder de aandacht van de Nederlanders te brengen. “We hebben een hele bewust campagne opgestart. We wilden geen geldverslindende reclames richting TV en krant, maar hebben heel bewust al onze eigen internetbankierders op de hoogte gebracht op onze eigen site. Daarnaast hebben we banners gekocht op Telegraaf.nl. Maar onze primaire doelgroep waren de eigen internetbankieren-abonnees. Dat is het meest effectief,” aldus Barbier op Radio 1.

Het gebrek aan bekendheid van iDEAL bij het grote publiek is normaal, denkt de Postbank-zegsvrouwe. “Er is een aanlooptijd, dat is altijd zo met dit soort introducties. En je moet het wel in perspectief zetten. Online betalen is een groeiende markt, maar wel nog een kleine markt. Slechts een paar procent van de betalingen gaat via internet. Mede daarom hebben we nog alleen online campagne gevoerd.”

Wijnand Jongen: “De consument weet door het gebrek aan marketing niet wat iDEAL is en drukt niet op zo’n iDEAL-logo. Door erbij te zetten ’betalen via internetbankieren’, zoals de Kijkshop heeft gedaan, wordt de consument al wat duidelijker waar iDEAL voor staat.” Barbier heeft er alle vertrouwen in dat iDEAL gaat lopen zodra de grote webwinkels zijn aangesloten: “Het is nu een kwesties van iedereen achter elkaar aansluiten. Volgend jaar komt het goed.”

6 Reacties

Bij ons (Digital Warehouse) is de implementatie van iDEAL eigenlijk pijnloos gegaan. Onze 'winkelbouwer' (Webbot) heeft heel snel de koppeling voor iDEAL gerealiseerd richting Ogone. Behalve dat ING het contract even kwijt was waardoor de feitelijk start iets uitliep was het eigenlijk in een paar dagen geregeld.  Op zich is het echter prima dat banken een beetje kritisch kijken naar de webwinkels alvorens ze bedrijven aansluiten. Op die manier kan iDEAL toch een beetje de schapen van de bokken scheiden… Wel is het inderdaad zo dat ik klanten regelmatig moet uitleggen wat iDEAL is en hoe het werkt (ik noem het een elektronische acceptgiro), maar dan zien de mensen snel het voordeel. Voor winkeliers die veel met vooruitbetalingen werken, is het prettig omdat klanten nog wel eens vergeten het geld over te maken en vervolgens vragen waar hun order blijft.  Wel is het zo dat de winkelier goed op zijn voorraad moet letten; je hebt niet meer de tijd om – in afwachting van de betaling – snel de artikelen te bestellen. Daarom leveren wij nu zo'n 90% van onze artikelen uit voorraad (mits leverbaar) en kunnen klanten vaak binnen 1 werkdag hun order in huis hebben. Het zal duidelijk zijn dat dit enige druk legt op je bedrijfsvoering, zeker rond de drukke kerstverkopen.

Toevallig heb ik mij net begin deze week aangemeld als winkelier bij Ideal van ING. Hoewel de tarieven zeer aantrekkelijk zijn (geen maandkosten en aansluitkosten, alleen kosten per transactie) en de aanvraag snel werd afgehandeld, is de integratie een grote ramp. Dit is niet het eerste betaalsysteem dat ik heb geïntegreerd, maar alle andere betaalsystemen hadden het beter voor elkaar. Ik snap niet waarom de installatiehandleiding alleen in het Engels beschikbaar is en wél een hoop overbodige informatie bevat over de aanvraagprocedure en werking van het systeem maar níet voldoende aanwijzingen voor de integratie. Wanneer je daar vervolgens contact over opneemt met ING, krijg je doodleuk te horen "lees de documentatie nog maar een keer goed door". Ook het verschil tussen de verschillende aansluitvarianten iDEAL Basic en iDEAL Advanced wordt slecht uitgelegd op de algemene website. Ja, iDEAL Advanced heeft meer functies. Maar vermeld er dan ook even bij dat de installatie van iDEAL Advanced zeer hoogdrempelig is. Hebben ze dit een half jaar getest? Belachelijk!

Nog even een tweetal links naar forums waarop ook vele andere ondernemers zich beklagen over Ideal:  http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?threadid=83671 http://tweakers.net/nieuws/40504

Er bestaat ook een nederlands handleiding.Ik heb hem even voor je online gezet: http://www.znmail.nl/ING_iDEAL_Winkel_Integratie_Algemeen_v10.pdf

Wij (Brothers in art) hebben voor enkele van onze klanten Ideal geintegreerd in hun webwinkel. Het betreft hier de zogenaamde Ideal Basis die via de Rabobank wordt aangeboden. Hoewel technische kennis zeker vereist is hebben wij niet meer problemen ondervonden dan bij andere betaalmethode's. De periode tussen de aanvraag en het live gaan van de webshops was bij ons in alle gevallen minder dan 2 weken.  Wij hebben in de afgelopen 3 maanden 1 maal te maken gehad met een vooraf aangekondigde onderhoudsperiode van 3 uur. Deze terzijde hebben wij geen enkele downtime kunnen constateren. Al met al zijn wij zeer tevreden over Ideal en hebben al honderden transacties kunnen verrichten.

Wij (Briefopmaat) hebben met de iDEAL aansluiting niet zozeer problemen gehad. Wel met de creditcardsaansluiting op de kassa (Rabobank partnership met Paysquare). Het is nu inmiddels 2 maanden sinds de ondertekening van de contracten, maar creditcardbetalingen zijn nog steeds niet mogelijk.  Paysquare komt steeds met 'aanvullende eisen' die allang zijn voldaan. Zij schijnen niet te weten hoe de Rabobank een en ander geïmplementeerd heeft. (Controlenummers achterop de creditcards was zo'n aanvullende eis, Rabobank heeft dit standaard geïmplementeerd). Ook hanteren Rabobank en Paysquare steeds andere termen voor zaken, waardoor er onduidelijkheid en vertraging optreedt. Heel frustrerend.

Reactie plaatsen