Deel dit artikel
-

bGenius: geen cookies, toch campagneresultaten

Technologiebedrijf bGenius heeft een systeem ontwikkeld, waarmee adverteerders zonder cookies toch hun campagnes kunnen meten en optimaliseren.

“We brengen de kosten en opbrengsten naast elkaar in beeld. Er wordt niet gekeken vanuit de online individu, maar vanuit de reclame-uiting”, legt Gert-Jan Munneke uit. Hij is directeur van Traffic4u, waarvan bGenius een volle dochter is.

Iedere campagne of ieder keyword krijgt een unieke landings-url waarin de campagnedata als label is verwerkt. Zo legt hij uit. Hierdoor zijn de salegegevens aan de campagnebron te koppelen. Dit label wordt normaal gesproken opgeslagen in een cookie, maar nu via de url opgeslagen en doorgegeven. Munneke: “Alle sales worden binnen één sessie gemeten. De bron wordt herkend, niet de bezoeker. Binnen de retail vindt bijvoorbeeld tussen de zestig en negentig procent van de sales in een sessie plaats.”

Het systeem leent zich vooral voor adverteerders die zich zo volledig als mogelijk aan de cookiewet willen houden. Dat zijn veelal de grotere adverteerders, bedrijven die het niet risico niet willen nemen om de toezichthouder tegen zich in het harnas te jagen.

Foto: Scott Robinson (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

André Scholten

Het voordeel van deze techniek is dat er helemaal niets van een gebruiker uitgelezen wordt. Geen refferrer, geen cookie, niets. Alleen de campagne wordt in elke URL opgeslagen zodat je op de bedanktpagina prima conversies kunt toewijzen. Andere pakketten die ik onlangs nog beoordeeld heb gebruiken veelal nog de refferer informatie waarin privacygevoelige elementen kunnen staan (om die reden past Google de refferer ook aan zodat zoekopdrachten van ingelogde gebruikers niet meer achterhaald kunnen worden). Of ze gebruiken een methode die echt niets meer meet waardoor je geen conversies aan campagnes kunt toekennen.

Nadeel van deze techniek is dat click op Flash elementen in de site de campagne niet meegeven aan de URL en je die dan kwijt bent. Maar goed, elke oplossing heeft wel een aantal aandachtspunten.

Piet Willemsen

Klinkt als een goede oplossing. Maar zijn er geen negatieve effecten voor SEO als gevolg van de dubbele content die hierdoor onvermijdelijk gecreëerd moet worden?

Sander Koning

Beste Piet,
je hebt gelijk dat er duplicate content kan ontstaan. Mochten deze urls geïndexeerd worden door Google dan hebben we met de canonical tag een probaat middel in huis om dat tegen te gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond