Big Brother in het klein: Microsofts NUads

Microsoft heeft een nieuw concept voor interactief adverteren ontwikkeld onder de naam NUads. Het idee: de adverteerder kijkt via de camera de huiskamer in.

Big Brother, maar dan in het klein. De camera van de Kinect voor de XBox kan in de kamer kijken en vaststellen hoeveel mensen er in de kamer zitten, maar ook of er überhaupt op een advertentie wordt gereageerd. Zo niet, dan kan een andere advertentie worden voorgeschoteld.

De techniek hoeft niet alleen in de huiskamer te worden gebruikt. Het bedrijf Razorfish demonstreerde een KinctShop, waarbij shoppers verschillende soorten kleding kunnen uitproberen. De camera zou de shopper kunnen herkennen en zelfs zijn maat kunnen inschatten.

Ook kan met NUads-reclames worden gedeeld via sociale media en kunnen gebruikers met hun stem of met handgebaren meer informatie opvragen.

Microsoft demonstreerde NUads vorig jaar al eens op het Cannes International Advertising Festival, maar wil het dit voorjaar echt gaan uitrollen.

Een heikel punt blijft de privacy. Vermoedelijk zullen maar weinig consumenten willen dat een camera in de huiskamer kijkt. Ook zullen adverterteerders kenbaar moeten maken dat zij deze technieken gebruiken en daarvoor nadrukkelijk toestemming moeten vragen.

Deel dit item

Privacy inderdaad – lijkt me zeer heikel punt om dat te regelen en nog belangrijker beveiliging. Als network gehackt wordt dan is het een erg handige tool voor inbrekers lijkt me. Onwaarschijnlijk dat bedrijven hier serieus mee bezig zijn.

Lijkt me wat voor de guest die aanwezig was in de cookiediscussie :D

Als consumenten niet kijken worden ze dan direct geëlimineerd ??of krijgen ze misschien strafpunten of aftrek bij hun next game..?? #see no use for this concept other than a privacy issue.

Ik zou deze blogpost op 1 april gewoon nog een keer plaatsen …

Reactie plaatsen