Deel dit artikel
-

Deuren, ramen en rookmelders nemen mobiel abonnement

Telecomaanbieder AT&T slaat in Amerika een nieuwe weg in. Het bedrijf blijft bel- en databundels verkopen, maar stapt ook in ‘home automation’. Huizen worden voorzien van sensoren, zodat kachel, licht, camera’s en ramen op afstand kunnen worden bediend.

Over de prijsstelling is nog niets bekendgemaakt, maar wel dat AT&T voor deze nieuwe activiteiten een aparte divisie opricht. Digital Life Services gaat twee typen diensten leveren: beveiliging en automatisering van huishoudens. In de praktijk zal het erop neer komen, dat de consument spullen voor zijn huis koopt en daarbij een data-abonnement afsluit.

Operators kunnen in dit soort omstandigheden bundels connecties gaan verkopen. Hoe meer apparaten in een huis via 3G met internet zijn verbonden, hoe duurder het abonnement. De telecomaanbieder verkoopt niet enkel de data-abonnementen, maar zorgt ook dat alle apparatuur goed wordt geconfigureerd. De instantie kan ook de rol van wederverkoper van elektronica innemen, zoals ze traditioneel gezien al doet met telefoons.

Zaken die steeds vaker internet krijgen, zijn volgens AT&T consumer bijvoorbeeld deursloten, rookmelders, aan/uit-schakelaren van elektronica, deuren, ramen en beveiligingscamera’s

De eerste proeven met deze nieuwe vorm van telecomdienstverlening worden in Dalas en Atlanta gehouden. Na afloop kan Digital Life worden opgeschaald naar de rest van het land.

Bewoners kunnen hun huizen van afstand monitoren en besturen met speciale mobiele apps.

 Foto: Jeremey Levine (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Martin Herlaar

Persoonlijk vind ik dit een slimme stap van AT&T. Waar andere bedrijven vaak in dezelfde markt blijven zitten en net zolang wachten tot deze inzakt, ontwikkelen zij zich door.
Wanneer alle onderdelen in dit systeem aan elkaar verbonden zijn, lijkt mij dit een mooi systeem. Maar om abonnementen te verkopen essentieel dat het eenvoudig schaalbaar is. Benieuwd of dit AT&T gaat lukken op korte termijn. Vraagt voor de huishoudens toch weer een investering om de kachels/ramen/… aan te sluiten op de sensoren…

Don van Riet

Ooit had KPN, de met AT&T vergelijkbare operator een aparte alarmeringsafdeling (olv dir. v.d. Klauw). In één van de vele strategische “herbezinningen”, waar KPN zo berucht om is, moest deze afdeling verdwijnen en ook met de vele ideeën uit hun eigen Dr Neher Lab rond “domotion” is nooit wat gedaan. Concurrent Enertel kwam later wel met een mobiele alarmering naast een IP-oplossing voor bedrijfspanden. Ook die partij is verdwenen en het klassieke telefoonnet gaat als drager voor dit soort diensten verdwijnen. Omdat niet iedereen met IP-oplossingen tevreden is, zou een nieuwe marktpartij best vanuit “mobile data” succesvol kunnen zijn. Probleem blijft wel dat dit een business met lage marges is, maar inmiddels is dat voor bijna alle telecomzaken al zo….

Paul Naastepad

De crux van het gebruikersgemak, dus het sukses van dit verhaal, zit ‘m er (onder andere) in dat alle communicatie protocollen op elkaar afgestemd moeten worden. Liefst zouden we op afstand, en middels een hele eenvoudige APP op onze smartphone de individuele kamers in huis op de juiste temperatuur krijgen, een (groot) aantal lampen / TV / PC / Broodrooster / Koffiezetapparaat op afstand willen instellen, de beveiliging in huis regelen (bewegings sensoren, deursloten, rolluiken open-dicht), etcetera. Hiervoor moeten alle radiatoren / vloerverwarming / electrapunten / CV installatie / Beveiligings apperatuur etcetera centraal bedient worden. Dat zijn een groot aantal markt sectoren die niet gewend zijn samen te werken. Wie, welke bedrijfstak, kan dit puzzeltje het beste oplossen ? De telecom providor is zeker een optie…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond