Deel dit artikel
-

Google koopt financiële ‘prijsvergelijker’

Met de overname van BeatThatQuote uit Engeland pleegt Google een onduidelijke overname. De financiële prijsvergelijker is niet echt een prijsvergelijker en de reikwijdte strekt niet verder dan Engeland.

Voor 44 miljoen euro neemt Google de, naar eigen zeggen, snelst groeiende prijsvergelijker van Engeland’ over. BeatThatQuote werd in 2005 opgericht en draaide in het jaar 2006/2007 een omzet van rond de 8 miljoen euro.

Directeur John Paleomylites licht een tipje van de sluier op over de intenties: “We gaan onze expertise van Engelse financiële producten combineren met Googles technologie”.

BeatThatQuote is geen prijsvergelijker in de strikte definitie van die term. De site toont wel korte beschrijvingen van financiële producten zoals leningen en verzekeringen, maar doet verre van prominent. Actuele prijzen van leveranciers staan in een kleine scrollend blokje vermeld. De overzichten met leverancier en hun tarieven springen niet direct in het oog.

De kern van de site is een formulier waarop consumenten hun contactgegevens invullen om, op basis van zelf opgegeven criteria, een offerte te ontvangen per telefoon of e-mail. Leveranciers, onder wie ook Fortis en Aegon, mogen dan het volgens het beste bod op de klant uitbrengen.

Opvallend is dat de Engelse site voor de échte (algemene) prijsvergelijkingen geen technologie in huis heeft. Daarvoor werkt het samen met Pricerunner.

BeatThatQuote is ook het niet type internetbedrijf dat de ambitie heeft om zijn activiteiten snel uit te rollen naar het buitenland. En gezien de specifieke kenmerken van de financiële markten is het ook de vraag of Google de Engelse site kan gebruiken als sjabloon voor internationale expansie.

Google heeft nog geen publieke motivatie gegeven voor de overname.

Mogelijk vormt BeatThatQuote toch de eerste stap in een nieuwe verticale markt voor Google: die van de financiële prijsvergelijkers. Immers, de zoekgigant betreedt immers steeds vaker specialistische markten. De reis- en uitgeefmarkt zijn slechts twee voorbeelden. In het verleden stak het ook de tenen in het water op de onroerendgoedmarkt.

Een andere mogelijkheid is dat Google het bedrijf kocht om zijn zoekresultaten op het gebied van financiële producten en diensten te verbeteren. De marktinformatie van BeatThatQuote zou voor Googles techneuten als input kunnen fungeren om het kaf en het koren te scheiden onder de financiële tussenpersonen. Een onbekende factor blijft dan waarom voor deze specifieke Engelse onderneming is gekozen.

De verkopend directeur John Paleomylites had in het verleden al een softwarebedrijf voor de beveiliging van internettransacties. Dat bedrijf, JCP, verkocht hij voor 40 miljoen pond aan Sun Microsystems.

Google pleegde vorig jaar 48 overnames. BeatThatQuote is de zesde overname van dit jaar.

Gisteren nog kocht Google de videoproducent Next New Networks. Die overname maakt deel uit van de strategie om de kwaliteit van het aanbod op Youtube te vergroten. Hogere kwaliteit betekent langere kijktijd en meer reclamegeld voor Google. Deze overname hing sinds december 2010 al in de lucht.

Foto: Colin Grey (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Rene van Kempen

Interessant gegeven voor nederlandse financiele marktpartijen die nu gratis Google-beelden denken te gebruiken…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond