Deel dit artikel
-

Ziggo rolt Hotspots uit

Je zou het een vlucht naar voren kunnen noemen. Ziggo breidt het bereik van zijn netwerk ook mobiel uit zonder een cent te investeren in 3G of 4G. Vanaf deze maand kunnen abonnees hun draadloze modems delen.

De komende maanden sluit Ziggo alle abonnees aan op WifiSpots, in totaal zo’n één miljoen locaties. In de toekomst gaan Ziggo en UPC hun modems wellicht ook onderling uitruilen, daarover zijn nog gesprekken gaande. Met enig geluk sluiten de kleinere kabelaars (Delta, Caiway en Kabel Noord) zich dan ook nog aan, hoewel daarvoor nog geen concrete plannen zijn. Ook bij een gecombineerd Ziggo/UPC netwerk zou al een groot deel van Nederland bedekt zijn, Zeeland, noordoost Friesland en het Westland uitgezonderd.

Ziggo ‘reset’ deze maand vele modems, zodat die extra capaciteit kunnen leveren van 10 Mbit/s download en 3 Mbit/s upload. De kabelaar zegt dat de toegangspunten geheel versleuteld zijn, vergelijkbaar met internetbankieren. Limieten worden niet opgelegd. In principe werken ook alle toepassingen bij gastgebruik, behalve de Ziggo TV App. Door auteursrechtelijke beperkingen mag Ziggo de commerciële televisiezenders niet via WifiSpots aanbieden.

Het aanmelden is eenmalig en gebeurt met een door Ziggo geleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Men kan geen zelfgekozen wachtwoord invoeren. Verder kunnen maar twee apparaten (per keer) worden aangemeld voor het gebruik met WifiSpots. Een derde apparaat sluit wel aan, maar geeft geen actieve verbinding.

Het netwerk staat voorlopig alleen open voor Ziggo-abonnees, tenzij de inlognaam en wachtwoord worden uitgeleend, iets dat Ziggo niet adviseert. Ziggo waarschuwt ook voor nep-Wifihotspots, aangezien iedereen de naam Ziggo voor zijn router kan gebruiken.

Hoewel het aanmelden vrij eenvoudig is, moet nog worden afgewacht of er op grote schaal gebruik van wordt gemaakt. In de praktijk komt het er toch op neer dat je in woonwijken op straat moet internetten, waarbij de allerhoogste snelheden vermoedelijk niet eens gehaald zullen worden aangezien het signaal op enkele meters afstand verzwakt. Lang niet altijd zal er op een terras een Ziggo Hotspot in de buurt zijn en voor het checken van mail en wat sites voldoet de smartphone even goed. Daarnaast is het netwerk niet vergelijkbaar met roamen. De hotspot zal in veel gevallen nog altijd handmatig geselecteerd moeten worden.

 

 

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Janine

Helemaal goed van Ziggo, de eerste die het uitrollen, echt een goede actie.

R. Beaude

Misschien moeten ze eerst de WIFI modems uitrollen.Ik heb helemaal nog geen WIFI modem en ik ben vast niet de enige 🙂

Roderick

Dit is een fantastisch initiatief. Ik denk dat ze daarmee de markt openbreken. In het begin zullen zeker de ‘problemen’ bestaan zoals aangegeven in de laatste paragraaf. Maar volgens mij zijn dat slechts kinderziektes. De tijd ervaring zal het leren!

Frank

Werkt goed. Selectie van netwerk gaat automatisch. Als mijn tablet te ver van huis is, zoekt hij automatisch naar Ziggo. De dekkingskaart lijkt veel gaten te hebben, maar in theorie zit er om de paar huizen wel een hotspot.

Nadeel is inderdaad dat er een woonhuis in de buurt moet zijn. Op belangrijke punten zoals een station is er geen bereik.

cor

Geachte mensen,
Ik heb de mogelijkheid om de wifispots van Ziggo te gebruiken, Ze hadden een PDF-document voor je tablet en smartfoon aan te sluiten, maar deze stappenplannen zijn voor de leken niet te begrijpen.Ook kloppen de instellingen helemaal niet, of zijn onduidelijk.Ik heb een android tablet van Samsung maar hoe je het precies moet instellen komt niet overeen, met mijn tablet.Toen ik die Wifi spots op AAN zette viel mijn wifi verbinding van mijn foon en tablet uit.De gebruiksaanwijzing is voor de normale gebruiker niet te bevatten, en je moet al bellen om klantvriendelijk te worden geholpen.Maar Klantvriendelijkheid is voor Ziggo een vreemd woord.Als je geen vaste telefoon van hun hebt, kost het je 10 tallen euro’s om uberhaupt iemand na een half uur aan de lijn te krijgen, en dat gaat snel oplopen met 10cent per minuut.Mensen die wel hun vaste telefoon hebben, krijgen wel veel eerder contact met een medewerker.Maar dan ben je er nog niet.Tussen die technische hulpdesk zitten mensen die weten waar ze over praten, maar er zitten ook bij die nog weiniger verstand hebben van internet dan ik.Dus denk 3 keer na of je overstapt voor die spots.Veel mensen stellen ze op UIT omdat ze de beveiliging niet vertrouwen.Maar daar hebben ze ook hun vingers in.Opeens is de gratis beveiliging van micrisoft , bij mij windows 7 volgens hun niet meer veilig genoeg.Dan bieden ze hun eigen beveiliging aan, een gratis beveiliging die echter niet beschermt tijdens downloaden, en surfen, dus rotzooi.Maar als je weer even bijna 4 euro per maand extra betaald zou je wel helemaal beschermd zijn.Alles draait bij Ziggo om geld, maar klantenservice vergeet het maar, of je moet zo’n 6euro per telefoontje overhebben voor een technische helpdisk, waar de helft zelf geen verstand hebben van helpen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond