De impact van real time

Communicatie en nieuwsverspreiding zijn instant en transparant geworden, iedereen staat overal met iedereen in verbinding. Met ingrijpende gevolgen voor alle facetten van de samenleving. Digitaal ondernemer Erwin Blom (The Crowds) presenteerde gisteren in Amsterdam zijn boekje ‘De Realtime Revolutie’.

Politievoorlichtter Marco Leeuwerink (Politie Hollands Midden) heeft er honderden collega’s bijgekregen. Menig wijkagent twittert. Zelfs zijn gang door de wijk wordt tegenwoordig visueel weergegeven op digitale kaarten. “De communicatie-afdeling is niet langer een trechter waar alles doorheen moet”, vertelde Leeuweink gisteren op een minicongres over ‘Hoe Twitter bijna alles verandert’ in Amsterdam.

Leeuwerink spreekt van ‘real time policing’. Komend weekend tijdens het bloemcorso in de Bollenstreek zullen agenten bijvoorbeeld op verschillende schermen de Twitter-berichten monitoren, en zo worden er door het hele land ‘real time intelligence centers’ opgericht voor het volgen van evenementen. En de politie gaat ook meer naar buiten treden. Een speciaal Twitter-account legt uit waarom er een politieheli in de lucht hangt.

Ook voor de journalistiek is er veel veranderd, vertelde Bart Brouwers van Dichtbij. De journalist kan geruchten sneller oppakken en natrekken en kan sneller over beeldmateriaal beschikken zonder de wijk in te gaan. Twitter vervangt het traditionele veldwerk en maakt de polsslag van de samenleving voelbaar.

Ook voor Niels Aalberts, manager van muziekacts Only Seven Left en Case Mayfield, is er door sociale media veel veranderd. “Vroeger planden wij onze marketing heel precies rond nieuwe releases of een tournee, tegenwoordig heeft dat geen enkele zin meer. Het momentum is heel oncontroleerbaar geworden, het slim managen van de chaos maakt het verschil. We treden vaken naar buiten met dingen die half af zijn.”

Sportstrateeg Gijsbregt Brouwer, uitgever van Sportnext.nl, zit eveneens op het vinkentouw nu de consument voor het volgen van sport niet meer (per definitie) is aangewezen op radio, televisie of de krant. Bij Eredivisie Live staan acht camera’s langs de zijlijn te snorren, terwijl 40.000 mensen met een iPhone hetzelfde doen. Wie gaat deze wedstrijd winnen? De sporter krijgt straks zijn eigen kanaal en oud-langebaanschaatser Ben van der Burg is binnenkort niet meer de enige die zijn Elfstedentocht live op internet streamt.

Real time heeft ook impact op het bedrijfsleven. Roos van Vugt introduceerde het gebruik van sociale media bij Deloitte, voorheen een gesloten organisatie achter betonnen muren, nu een echte netwerkorganisatie die vertelt wat het aan het doen is. De eigen carriereportal scoorde hoger dankzij social media-integratie. Het arbeidscommunicatiebudget kon met twee miljoen euro worden teruggebracht. Vergaderorganisatie Seats2Meet dankt ook een groot deel van zijn omzet aan de Twitter-buzz die klanten genereren, aldus communicatiemanager Vincent Ariëns.

Natasja Oosterloo, die zich een halve slag in de rondte solliciteerde, heeft haar baan bij de eReaders Groep te danken aan een enkele tweet, waarin zij werk vroeg. Binnen enkele dagen was het raak. Ze schreef er zelf een boekje over: Twitter jezelf naar een baan.

Het boek van Blom is hier verkrijgbaar.

 

Deel dit item

Reactie plaatsen