Deel dit artikel
-

ING systemen werken weer, maar imagoschade is groot

De webcare van ING Bank heeft de saldoproblemen die gisteren tot bizarre taferelen leidden bij internetbankieren niet goed opgevangen. Klanten werden niet goed geïnformeerd over de oorzaak, die tot op heden trouwens nog altijd niet goed verklaard is.

In een eerste reactie via Twitter liet ING bezorgde klanten weten dat hun saldo’s klopten, maar dat het verwerken van transacties vertraging had opgelopen. Veel ING-klanten kwamen juist tot de conclusie dat hun saldo niet correct werd weergegeven. Wegens negatief saldo konden sommigen niet eens pinnen bij winkels.

Enkele klanten werden plotsklaps honderden euro’s armer, andere klanten juist rijker. Het AD meldt vanochtend het geval van Jeffrey de Wit, die korte tijd een half miljoen euro op zijn saldo zag staan. Pas in de avond werd het interne systeem van ING anderhalf á twee uur stilgezet om de storing definitief te verhelpen. Een dag lang probeerden echter zoveel klanten op hun rekening te kijken, waardoor de computersystemen ook nog eens overbelast raakten. Een verklaring op de website bleef urenlang uit.

De bank onderzoekt de komende dagen waar het precies mis is gegaan. Een bestand met betaalgegevens zou verkeerd ingeladen zijn.  Alleen mensen die de afgelopen dagen gepind hadden of online een andere transactie hadden verricht zouden er iets van gemerkt hebben. De problemen raakten ’s middags echter door onduidelijke redenen in een stroomversnelling.

De vreemde af- of bijschrijvingen zullen het vertrouwen in ING (8,7 miljoen klanten) niet versterken. Enerzijds door de onrust over de soliditeit van banken, anderzijds door incidenten met hacks, malware en phishing, waarbij banken lang niet altijd bereid zijn de schade te vergoeden. ING is vaker getroffen door storingen, maar die waren minder ernstig dan gisteren.

Detailhandel Nederland sprak gisteren van een dramatische storing voor winkeliers. De brancheorganisatie gaat echter geen schadeclaim indienen bij ING. Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, wil wel een gezamenlijke aanpak van de banken en De Nederlandsche Bank als toezichthouder om een einde te maken aan dit soort storingen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas van der Veeken

Stor-ing. 🙂

Inderdaad, ze hadden de fouten meteen goed moeten melden en dat ze er druk mee bezig zijn en later op de dag in orde is.

Hans Smallegoor

Hoogmoed komt voor de val ING! Niet alle klanten hebben een Junior Blauw rekening, neem ze eens serieus of ze lopen weg…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond