Lagere winst en omzet voor KPN

De omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het tweede kwartaal van 2013 met 8,1 procent tot 2,935 miljard euro. De omzet van Consumenten Thuis nam wel toe. De nettowinst van het bedrijf kwam in het tweede kwartaal 68 procent lager uit op 108 miljoen euro.
De consumentenmarkt deed het in het tweede kwartaal van 2013 goed (pdf) met interactieve televisie en glasvezel als een belangrijke stimulans achter de groei. Het aantal ‘triple play’-pakketten (interactieve televisie, internet en bellen) steeg in het kwartaal met 54.000, naar 1,131 miljoen. Inmiddels heeft 42 procent van de klanten van het segment Consumenten Thuis een ‘triple play’-pakket, vergeleken met dertig procent in het tweede kwartaal van 2012. De populariteit van de pakketten zorgt ook voor een stijging van de gemiddelde omzet per klant met 7,7 procent naar 42 euro.
Voor het vierde kwartaal op rij steeg het aantal breedbandklanten, met twaalfduizend in het tweede kwartaal van 2013. Het breedband marktaandeel kwam daarmee uit op 41 procent, vergeleken met 39 procent een jaar eerder. De sterke groei in interactieve televisie zette ook in het tweede kwartaal door. Er kwamen 82.000 nieuwe interactieve televisie abonnees bij, waardoor het marktaandeel uit kwam op 24 procent, vergeleken met negentien procent een jaar eerder. KPN sloot in het tweede kwartaal dertigduizend nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 429.000 glasvezelklanten. KPN Compleet, het “quad play” aanbod van KPN, had aan het eind van het tweede kwartaal 55.000 klanten.
In het segment Consumenten Mobiel daalde de onderliggende omzet uit mobiele diensten als gevolg van minder bel- en SMS-verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de omzet uit abonnementen. KPN verwacht dat het totale Nederlandse mobiele marktaandeel in een competitieve markt stabiel is gebleven rond 45 procent. Het aantal mobiele consumenten abonnees steeg in het tweede kwartaal met 7.000.
Zakelijke markt
De zakelijke markt blijft onder druk staan. KPN kampt met een verminderde vraag naar traditionele diensten, dalende verkeersvolumes, prijsdruk en lagere verkoop van hardware. De aanhoudend moeilijke macro economische omstandigheden zorgden voor een daling van de orderinstroom bij corporate klanten. Het gebruik van mobiele data groeide wel door en het aantal klanten bleef stabiel.
Buitenland
De Duitse dochter E-Plus, die wordt verkocht, zag het aantal abonnementen toenemen met 210.000, vergeleken met een stijging van 179.000 in het tweede kwartaal van 2012.. Dit is ook terug te zien in de groei van ongeveer zestig procent van de omzet uit mobiele data in de eerste helft van 2013, ten opzichte van de eerste helft van 2012. De hogere marketing en promotiekosten om klanten aan te trekken, zorgden er wel voor dat de winstmarges in het kwartaal daalden. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten bedroeg aan het eind van het tweede kwartaal naar schatting circa vijftien procent.
De omvang van de Belgische mobiele markt staat onder druk van voortdurende concurrentie en regelgeving. BASE Company presteerde volgens KPN beter dan de markt en heeft naar verwachting het marktaandeel, gemeten in omzet uit mobiele diensten, kunnen laten groeien naar 21 procent van twintig procent aan het eind van het eerste kwartaal. BASE Company wil de meerderheid van de Belgische bevolking LTE kunnen bieden aan het eind van 2014.
KPN had aan het eind van het tweede kwartaal 27,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland en België, waarvan 24,4 miljoen in Duitsland en 3,4 miljoen in België.
Vooruitzichten
KPN denkt de outlook voor 2013 te behalen. Nederland zal naar verwachting stabiliseren richting 2014. De investeringen van KPN zullen in 2013 onder de 2,3 miljard euro uitkomen. De totale investeringen in de periode 2013-2015 zullen niet boven zeven miljard euro uitkomen, inclusief investeringen die horen bij een eventuele consolidatie van Reggefiber die niet voor de tweede helft van 2014 wordt verwacht.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond