Deel dit artikel
-

De megaklapper van Facebook: 5 miljard

Facebook wil via beursgang 5 miljard dollar (3,8 miljard euro) ophalen, dat is ongeveer de helft minder dan verwacht. Uit de ingeleverde papieren blijkt dat het sociale netwerk in 2011 een omzet realiseerde van 3,7 miljard dollar (2,8 miljard euro), en een nettowinst van 668 miljoen dollar (508 miljoen euro).

Er moest een Amerikaanse handelsdag op gewacht worden, maar gisteren heeft Facebook dan toch eindelijk de papieren ingediend bij de Securities and Exchange Commission (SEC). De site raakte overbelast.

De beursgang van Facebook later dit jaar – begeleid door prestigieuze banken als Morgan Stanley, Goldman Sachs, Bank of America Merrill Lynch, Barclays Capital, JP Morgan en Allen & Co – wordt gezien als de belangrijkste sinds Google. De marktwaarde van het netwerk wordt geschat tussen 75 en 100 miljard dollar, waarmee Facebook zich mag scharen tussen reuzen als Exxon Mobil, Apple en Microsoft. Het streven van 5 miljard dollar is redelijk bescheiden, want analisten denken dat het makkelijk 10 miljard zou kunnen worden. Oprichter en CEO Mark Zuckerberg heeft de beursgang lang afgehouden.

Facebook zegt 845 miljoen actieve gebruikers te hebben, waarvan er 483 miljoen dagelijks inloggen. Facebook blijkt nog in alle markten in de wereld te groeien. Ongeveer de helft van de omzet wordt in de VS gerealiseerd. Belangrijke groeimarkten, naast Europa, zijn Brazilië en India. India is nu de grootste markt voor Facebook na de VS. Op de derde plaats staat Indonesië.

Verdiensten moeten komen van off- en online adverteren, en door bedrijven als Zynga een platform te bieden. Zynga was vorig jaar goed voor 12 procent van de omzet. Advertenties zorgden voor 85 procent van de omzet. De groei van de advertentie-inkomsten is ten opzichte van 2010 overigens wel fors gedaald.

Het bedrijf ziet Google, Microsoft en Twitter als zijn belangrijkste concurrenten. Om daar weerstand tegen te bieden is het marketingbudget flink verhoogd. Aan advertenties werd vorig jaar 28 miljoen dollar uitgegeven.

Het basissalaris van oprichter Mark Zuckerberg – 500.000 dollar – wordt per 1 januari 2013 teruggebracht naar 1 dollar per jaar, net als bij wijlen Steve Jobs van Apple. Overigens was COO Sheryl Sandberg de best betaalde Facebookwerknemer: zij ontving 30,9 miljoen dollar. Zuckerberg kreeg 1,49 miljoen. Zuckerburg is met 28,2 procent wel de grootste aandeelhouder.

Nog wat cijfers: er worden dagelijks 250 miljoen foto’s op Facebook gezet, er zijn 2 miljard geregistreerde gebruikers met 100 miljard relaties, die dagelijks 2,7 miljard berichten plaatsen of waarderen.

Deel dit bericht

5 Reacties

mdobro

quote emerce uit bovenstaand artikel:
De advertentie-inkomsten zijn ten opzichte van 2010 overigens wel fors gedaald.

in het onderstaande artikel staat echter iets anders: http://www.businessinsider.com/a-snap-judgement-of-facebooks-business-after-a-quick-look-at-the-ipo-filing-2012-2

quote businessinsider:
The ad business grew even slower between 2010 and 2011 – just 69%.

het bovenstaande gaat over de omzet maar ook de aantallen en de prijs zijn gestegen:

quote businessinsider:
The dissapointing ad revenue growth comes despite Facebook selling 42% more ads in 2011, and increasing their average price 18%.

Redactie Emerce

Aangepast. De formulering was ontleend aan berichtgeving van CNet en die was niet erg duidelijk.

Roy

Het wordt allemaal zo mooi gemaakt, facebook, maar over 1 à 2 jaar is Facebook de nieuwe Hyves(huidige staat). Dit soort sites zijn zo trend gevoelig en deze waardering is typisch voor een Amerikaans bedrijf. Een hoop idioten die denken dat voor het langere termijn een goed aandeel is zullen veel geld verliezen. Zuckenberg is een slimme jongen en hij zal binnenlopen..

Erik

Ik heb nu zo´n 6 maanden geadverteerd binnen Facebook om minder afhankelijk te worden van Adwords (adverteer ik op vanaf 2003). Resultaten vallen helaas tegen. Wel clicks maar geen kopers. Misschien de verkeerde produktcategorie. Kijk het nog even aan aan.

Martijn

@ Erik:

Het is denk ik ook niet echt een briljant direct response platform.
Meer geschikt voor brandbuilding lijkt me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond