Deel dit artikel
-

Personeel Atos Origin krijgen permanent e-mailverbod

De Franse IT-dienstverlener Atos Origin verbiedt zijn personeel per 2014 om nog met elkaar te e-mailen. E-mail kost te veel tijd. Het digital postvak gaat bij de vuilnis ten gunste van social media, discussiefora en chat.

Dat maakt directievoorzitter Thierry Breton bekend als maatregel tegen de digitale vervuiling binnen zijn bedrijf. E-mail begint tegen het personeel te werken, in plaats van voor hen. De Fransman stelt dat zijn managers tussen de 5 en 20 uur per week kwijt zijn aan het lezen, schrijven en beantwoorden van e-mails. Daar komt nog eens 25 procent bij die ze besteden aan het zoeken van informatie voor hun werk.

Breton wil de digitale vervuiling, de vertragende werkprocessen en de resulterende stress tegen gaan en haalt de bezem door de interne brievenbussen. Medewerkers van Atos Origin mogen elkaar niet meer mailen. Hen wordt aangeraden om de andere aanwezige kanalen te gebruiken, zoals de interne social media, chat en discussiefora.

Het is niet bekend welke sanctie zwartmailers krijgen opgelegd.

Chat is sneller dan e-mail en het laat collega’s effectiever samenwerken aan documenten. Atos Origin gebruikt Office Communications Server voor digitale samenwerking voor collega’s. Google Apps is een online variant op deze Microsoft-software.

Thierry Breton verwacht dat de aankondiging van de maatregel op zich direct al leidt tot 10 à 20 procent minder e-mail binnen de bedrijfsmuren.

Atos Origin heeft 49.000 man personeel in dienst en zet jaarlijks 5 miljard euro om.

Deel dit bericht

8 Reacties

Guus

Hier moet ik toch wel even om lachen.

Google Apps is “verboten” op het netwerk bij Atos Origin, wordt niet veilig genoeg geacht. Media als chat, Yammer en andere sociale media wordt juist door managers gemeden omdat ze er niet mee overweg kunnen. Een HR manager heeft me dat zelf verteld, te nieuwerwets.

En hoe communiceer je dan met klanten? bestanden delen buiten het Atos Origin netwerk is niet toegestaan. Een document naar en klant sturen per e-mail is dus niet meer mogelijk. Uitprinten en per traditionele post sturen? Faxen? Telex? Dat rijmt weer niet met sustainable imago dat men wil creëren.

Daarnaast is de hele interne “wet en regelgeving” gebaseerd om e-mail. Muis, voeding of accu stuk? Wordt alleen vervangen als je een e-mail hebt met akkoord van leidinggevende of hoger. Er zullen de nodige bedrijfsprocessen aangepast moeten worden. De logheid kennende, en alles wat “Global” moet, gaat ze dat niet lukken in 3 jaar.

Maar zoals zo vaak bij grote ondernemingen worden er door de top wel vaker ambities uitgesproken die niet te realiseren zijn. Thierry heeft geen flauw benul wat zijn medewerkers voor werk doen en vooral niet hoe ze dat doen.

Het vervangen van een kapot netsnoer van een voeding kost ruim 2 weken vanwege de te volgen procedure, per e-mail. Kosten: 5 euro. Dat een medewerker twee weken niet kan werken interesseert dan niemand.

Droom gerust verder Thierry, en vooral in sprookjes blijven geloven.

Erwin van Asselt

De weg naar een kantooromgeving zonder e-mail is mogelijk nog lang, maar wat mij betreft krijgen ze alle lof toegezwaaid voor het feit dat ze (a) goed in kaart hebben weten te brengen wat het efficiencyniveau van e-mail is en dat ze (b) stelling hebben durven nemen en het roer om willen gooien. Vraag is natuurlijk wel hoe ze dit precies gaan doen en wat het beoogde efficiencyniveau is. Maar daarover in een jaar of wat meer, vermoed ik.

Edwin

Mee eens. Facebook heeft dat goed gezien met hun visie op berichten naar elkaar sturen dat je daar geen email voor nodig hebt. Concept van outlook met folders etc is achterhaald. Dat merk je direct als je iPad gebruikt. En combineer dit inderdaad met de tijd die je er aan kwijt bent. Vraag is of social media niet nog meer tijd gaat kosten en met voldoende focus.

Ton

Als die efficiency winst behaald is gaat dan ook 20% van het management eruit? Dat zou een leuke verbetering van de marge op contracten zijn!

Erwin Moojen

Ben erg benieuwd hoe ze dit met hun personeel hebben gecommuniceerd, misschien via email? Redelijke symptoombestrijding is dit. Als men vervolgens 5 tot 20 uur per week met Jammer bezig is, dan draaien ze dat ook de nek om? Net zolang totdat het personeel niet meer met elkaar kan communiceren…

Bart Schrooten

Goed om te zien dat de top van grote organisaties dit soort initiatieven steunt en invoert. Zeker zullen er obstakels zijn maar dit is de enige manier om werkprocessen te innoveren!

Willem

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het communiceren volgens de modernste technieken zal worden voortgezet. Hiervoor kunnen de medewerkers een lidmaatschap nemen op Postduivenvereniging “”The Flying Mailservice” of bij de concurrent “Indian Smoking Mail and Sunmirorring Service”

Jan Jansen

Guus, lezen. Er staat met elkaar. Extern mailen mag dus gewoon nog.
“De Franse IT-dienstverlener Atos Origin verbiedt zijn personeel per 2014 om nog met elkaar te e-mailen.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond