Deel dit artikel
-

Nieuwe techniek biedt retargeting rondom FM-radio

Een nieuwe techniek van The Media Exchange zorgt ervoor dat adverteerders radioluisteraars op het web kunnen retargeten.

Reclame op de radio horen en kort daarna op het web reclames zien van de betreffende adverteerder. Dat is wat vanaf vandaag mogelijk is voor de grootste commerciële FM-zenders van Nederland.

Radio 538, SLAM!FM, Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM, Radio 10 en 100% NL hebben een nieuwigheidje in hun audiospelers voor web browsers geïnstalleerd. Deze techniek is ontwikkeld door The Media Exchange.

Directeur Arthur Hoogendijk: “Het wordt inzichtelijk welke mensen de commercial hebben gehoord en vervolgens naar de website zijn gegaan, de zogenaamde post listen visits- en conversies. Dit is een eerste stap om de reclame-effecten van reguliere radiocampagnes te analyseren en te zien wat de invloed is op online gedrag.”

“Technisch werkt het zo dat we via een speciale techniek, op het moment dat er commercials gepland staan, een segmentpixel afvuren. Mediabureaus kunnen vervolgens cookies zetten om data te verzamelen.” De combinatie van deze data geeft een vrij nauwkeurig beeld van hoe radioluisteraars omgaan met internetreclame.

Dit systeem werkt enkel voor mensen die radio luisteren via internet. Het bestond al voor de digitale themazenders van de grote commerciële zenders. Dat zijn ook live kanalen. Nu wordt de component FM-radio eraan toegevoegd.

Over het exacte bereik kan Hoogendijk nog niets zeggen. De eerste live metingen beginnen vandaag pas. Uit eerder onderzoek van Memo2 werd wel al duidelijk dat 33 procent van de luisteraars wel eens online luistert.

Het is nog niet mogelijk om audiocommercials te injecteren in de digitale radiostreams van de zenders, maar dat is een kwestie van tijd. Hoogendijk: “Alles dat commodity is, gaat in de toekomst naar programmatic buying. Sinds twee weken is er bij het IAB een digitale audiostandaard. Daarmee kun je volgens vaste formaten audiocommercials uitserveren, ook vanuit exchanges.”

Hoogendijk is vandaag de afsluitende spreker tijdens de Annual Radio Marketing and Sales Meeting van de EGTA in Brussel. Daar zal hij zijn retargetingtechniek presenteren. Buitenlandse FM-zenders die daar interesse in hebben, kunnen aan de slag met het Nederlandse systeem.

Foto: Robert Ashworth (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond