Deel dit artikel
-

Nominaties Website van het Jaar 2010 bekend

De verkiezing voor Website van het Jaar gaat maandag 11 oktober weer van start. Het Nederlandse internetpubliek kan voor het negende achtereenvolgende jaar kiezen wie de beste en populairste site van Nederland heeft.

Vanaf maandag tot en met vrijdag 19 november kan het Nederlandse publiek voor 21 categorieën aangeven wie volgens hen dé site van 2010 is. Ze kan haar favoriet beoordelen op inhoud, navigatie en ontwerp. De website met de hoogste kwaliteitsscore wordt Beste Website van het Jaar. De award voor Populairste Website gaat naar de site met de meeste stemmen.

De verkiezing gaat maandagochtend van start op http://www.websitevanhetjaar.nl/.

Een overzicht van de genomineerden is nu al bekend en staat eveneens op het genoemde adres vermeld.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MetrixLab in samenwerking met e-business magazine Emerce.

Vorig jaar werden in zes weken tijd ruim 1,9 miljoen stemmen uitgebracht. Winnaars  waren onder andere Tweakers, ANWB, Funda, Hyves, Google en ING. Naast Nederland wordt de verkiezing ook gehouden in Frankrijk, Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Verenigde Staten, India, Rusland en China.

De stemmer van vorig jaar krijgen dit jaar een e-mail met het verzoek of ze weer willen stemmen. Bovendien zullen de 270 genomineerden hun eigen publiek oproepen hun stem uit te brengen.

Op donderdag 25 november vindt de uitreiking plaats van Beste Website en Populairste Website van 2010.

Deel dit bericht

43 Reacties

Voetbalprimeur-fan

Als een topsite als Voetbalprimeur.nl ontbreekt in categorie Sport, terwijl Ajax, PSV en Feyenoord en een paar middelmatige sites wel worden genoemd, vraag ik mij serieus af wie verantwoordelijk is voor de samenstelling van deze lijst?! Voetbalprimeur is na VI de nummer 2 voetbalsite van Nederland en heeft maandelijks een uniek bereik van ruim een miljoen unieke bezoekers.

JW

Verkiezingen met eigen "genomineerden" zijn ruk. Slimme manier van onderzoeksbureau Metrixlab om goedkoop data te verzamelen.

Daisy

"Mensen die deelnemen aan het onderzoekspanel voor websites krijgen e-mailberichten van MetrixLab, PanelPartners of Opinionbar met informatie of een uitnodiging voor een onderzoek." Wat een farce inderdaad deze "verkiezing"… Pfff, dat Emerce zich hiervoor laat gebruiken…

Eric

Het is inderdaad weer ongelooflijk! Echt schande dat Emerce maar ook andere partijen zich hier voor lenen.

TVP

voetbalprimeur is een ruksite, spelfouten, veel reclame… vandaar dat het niet genomineerd is denk ik.

Remco

Website http://www.hockey.nl en http://www.voetbal.nl ontbreken ook. Neem aan dat die toch vaker worden bezocht dan wielerland.nl en sport.nl? In de ranking met meest bezochtte websites staat http://www.voetbal.nl bijvoorbeeld in de top 225 van alle Nederlandse websites. Stuk boven http://www.psv.nl, http://www.ajax.nl, etc. Dan vraag je je toch af hoe zo een lijst tot stand komt als sites als die van hockey.nl en voetbal.nl ontreken. Waarom ook FIFA.com? Is het geen Nederlandse verkiezing?  Wie er wint? De websites die de meeste promotie voor deze verkiezing maken en oproepen op hun eigen site te stemmen… Maar de grootste winnaar? Het bedrijf dat al de verzamelde emailadressen mag houden. Applaus voor de winnaar, want laten we eerlijk zijn.. het idee is zo slecht niet! Alleen iets meer stilstaan bij het nomineren van. Geldt voor alle categorieren. Mijn stem gaat overigens naar http://www.google.nl

Rutger

Wat een waardeloze verkiezing. Elk jaar dezelfde genomineerden en dezelfde winnaars. Ik begrijp dat de lijst is samengesteld op basis van STIR traffic. Dus er moet eerst aan STIR betaald worden voordat een site genomineerd kan worden. Wat is er zo briljant aan bv kras.nl? Emerce, stop met deze onzin.

Ilse

"the people's choice award" vind ik zo misplaatst… als je zelf geen invloed hebt op de genomineerden. Het proces om genomineerd te worden is momenteel een totale blacbox. Wellicht dat projectmanagers Ike Breed (Project Manager) en Jan Willem Gerritsen (Advisor) van Metrixlab managers, die verantwoordelijk zijn voor dit "onderzoek", het nomineren nader kunnen toelichten? Hoe kan je genomineerd word?  Ik zie op de website van Metrixlab dat er inmiddels 800,000 noobs vanuit heel de wereld zich hebben laten gebruiken voor dit "onderzoek"… en daarmee onderdeel zijn geworden van hun "Our Global Consumer Panel OpinionBar". Het truukje van deze "verkiezingen" wordt inmiddels over de hele wereld herhaald met hetzelfde concept om e-mailadressen te verzamelen. Tjonge,… triest hoor. Het bedrijfs is ook zo'n typische logo-verzamelaar zie ik. 😀 http://www.metrixlab.com/company/clients

Hedwig Wassing

Het staat er allemaal. Niets aan toe te voegen. Wij gaan gewoon door om de beste vakantiehuizensite nog leuker en makkelijker te maken.Namens alle Belvilla collega's wens ik de genomineerreden niettemin veel succes in dit toneelstuk.

Ruben

totaal gedesillusioneerd

Rob Melder

Ik helaas alleen maar bevestigen dat dit een totale farce is. In categorie gezondheid mis ik bv de veel bezochte initiatieven als mijndvn en zorgkaartnederland. Komen ze nb. wel met kiesbeter… Wat een drama.

jan

die categorie 'Entertainment' is hilarisch

Farce

En er is ook geen categorie met bijvoorbeeld verzekeraars en energieleveranciers. jammer, jammer

Marc

Drama lijst. Dit kun en moet je toch niet meer serieus nemen anno 2010?

Nando Eskes

Als uitgever van DagjeWeg.NL, al tien jaar de best bezochte website van Nederland voor dagtoerisme en korte uitstapjes (augustus: > half miljoen unieke bezoekers, stir-meting), mis ik vanzelfsprekend mijn 'website van elk jaar' :-). Typisch dat deze hele sector niet voorkomt, al zouden we goed in het onderdeel 'Reizen' passen. Overigens wil ik bij deze enkele typefouten in de lijst doorgeven:Nationale OnbudsmanVokskrant

Quincy

Dit soort verkiezingen zijn 1 pot nat. Net als de accenture innovation awards. Puur commercieel, en inderdaad jammer dat Emerce zich hier voor laat gebruiken, nu naast het platform voor Sanoma ook al voor de STIR? Foei Emerce!!!

Rutger

Oh wacht …. eerder nog niet opgemerkt: Emerce is een partner van deze contest. Betaalt Emerce deze verkiezing ook nog?

Koos Koets

@Remco, het gaat niet om populariteit, maar ook om kwaliteit mag ik hopen, voetbal.nl is populair, omdat het de enige plek is waar je het programma en stand kunt bekijken, en dat geld voor alle knvb wedstrijden bij de amateurs.

Maikel

Begrijp zelf eigenlijk ook nooit waarom songteksten.nl niet voorkomt bij de entertainment sectie terwijl er wel sites in staan als perezhilton.com

Gijs Vroom - Emerce

@all Dank voor alle feedback.  De nominaties gaan naar de objectief meetbare grootste sites naar volume in traffic. Dat gaat door top down de STIR-lijst te nemen, met daaraan toegevoegd sites die niet aangesloten zijn bij STIR, maar wel hoog scoren in Nielsen Netratings, een consumer-onderzoek van Metrixlab naar de voor het publiek bekende sites en daarnaast nog enkele wild cards waarvan de organisatie weet dat het grote sites zijn – maar niet in de eerder genoemde lijsten voorkomen. We willen uiteindelijk de beste en een kloppende lijst. Ik nodig daarom iedere 'site-owner' uit, die denkt een site te hebben met meer volume dan de genomineerden, om mij een email te sturen met de gegevens: url, # unique visitors per maand, # pageviews per maand, en gebruikte statistiekenpakket. We gebruiken deze data enkel binnen de organisatie van de award en voor het nomineren, we publiceren geen trafficcijfers. Ook alle suggesties voor andere segmentering zijn welkom aan mijn adres, al is het nu met het aantal rubrieken al een aardige hoeveelheid en zullen we trachten dat niet verder te laten groeien tenzij het echt niet meer anders kan. Hoor graag van jullie, Gijs VroomEMERCE

JW

Zucht… WTF, Emerce zit dus ook in het complot.!! - Krijgen jullie alleen een logootje op die site of is er sprake van een serieuze vergoeding voor jullie "inbreng"?- Is bovenstaand artikel eigenlijk een zogenaamde advertorial?- Mogen jullie ook de duizenden e-mailadressen gebruiken die met dit "onderzoek" worden geharvest en in wezen het primaire doelvormen van deze verkiezing?- Krijgen jullie korting bij Metrixlab, die als organisatie achter dit "onderzoek" zit en eigenaar wordt van al die persoonlijke data die wordt verzameld door mensen dit dat niet door hebben?- waarom is er eigenlijk een nota bene eigen consumer onderzoek van Metrixlab als "filter" voor nominaties? (Na alle blamages bij STIR (zoek maar even op Emerce) is deze organisatie "gerebrand" naar VINEX)- waarom is er gekozen voor deze methode in plaats van het zelf nomineren door bezoekers?- Waarom hebben Ike Breed en Jan Willem Gerritsen niet de ballen om te reageren? Haha, ze bedonderen ook de boel om mensen te overtuigen.Zoveel stemmers gingen u al voorTotaal aantal stemmen: 1.956.725 Toch bijna 2 miljoen stemmen in 1 ochtend…

Wilfred Stegeman

"Het Nederlandse internetpubliek kan voor het negende achtereenvolgende jaar kiezen wie de beste en populairste site van Nederland heeft." Als jullie, zoals je het hier stelt, echt een publieksverkiezing wilt laten zijn, dan moet je zelf niet met (altijd dezelfde) nominaties komen. Laat iedereen die dat wil gedurende een bepaalde periode een 'Website van het jaar' button op zijn/haar site plaatsen en selecteer verviolgens van iedere categorie de top 10. Dan gaat het in ieder geval ergens over. Nu is het niet veel meer dan de 'Wij van wc-eend adviseren wc-eend'-verkiezing.

Rutger

Gijs,dank voor je uitleg. Met de verkiezing an sich is niets mis maar door de gekozen selectie methode komt grauwe middelmaat bovendrijven ipv de 'website van het jaar'. Met deze methode zou de bijbel al 2010 jaar het boek van het jaar zijn, de Opel Astra al 20 jaar auto van het jaar, de windows pc al 30 jaar pc van het jaar en IKEA al 30 jaar designer van het jaar. Mag het wat inventiever, uitdagender en ambitieuzer? Groet, Rutger

Mr Thee

Op zich niet slecht om een website verkiezing te houden. En er zal altijd wel iets op aan te merken zijn. Maar de keuze om dit door Metrixlab te laten doen is daarentegen alleen een beetje ongelukkig door de sfeer van afhankelijk. ML is in eigendom van investeerder vanEnde&Deitmers. Voor 30% om precies te zijn ( http://www.endeit.nl/index.php?page=portfolio&hl=nl_NL ). Dan gaat de oprichter van ML die zijn tent heeft verkocht aan EndeDeit en daar dagelijks mee aan tafel zit vervolgens websites tot winnaar verkiezen. Let op! EndeDeit bezit ook Hyves, Spilgames, Centralpoint en andere winnaars uit het verleden 😉 snappie? hier een lijst van de waarschijnlijke winnaars: http://www.endeit.nl/index.php?page=portfolio&hl=nl_NL

Dorianne

Hi,  Vodafone heeft sinds een week of 6 een hele nieuwe website. Check http://www.vodafone.nlZou fijn zijn als die dan ook geplaatst wordt op de websitevanhetjaar site. Thx

JW

Vaag… er ontbreken zelfs winnaars van nota bene vorig jaar!  Thanks @Mr. Thee. Die relatie met investeerder Van den Ende & Deitmers bv had ik zelf nog niet gezien. Ik zie nu wel dat er bij hen een trend is in investeringen in privacygevoelige bedrijven. Zie ook Advance uit Hilversum in hun portfolio staan… Had altijd veel op met Van den Ende. Top vent! Ik vind dit echter wel erg op het randje allemaal. Wanneer komt hier eindelijk eens een flinke klacht (en dito boete) van richting College bescherming persoonsgegevens. Natuurlijk ontstijgt dit het amateurisme van normale privacy-schendende clubs, maar voor mensen is het nu toch totaal niet duidelijk dat je je hele hebben en houden aan zo'n club doorgeeft…?  Deze verkiezing is gewoon een mooie facade om goedkoop het panel van metrixlab uit te kunnen breiden. Zo goedkoop dat er niet eens een uitreiking of verkiezingsavond is en alleen zogenaamde mediapartners voor het karretje worden gespannen om zo met minimale kosten exposure te genereren. Hoe weinig kritiekloos Emerce soms persberichten ctrl-C-ctrl-Vt… op dezelfde wijze is men in dit donkere privacy hol in het land van de blinden beland.  

amsterdam174

Ik mis WeTransfer.com. Zal wel geen catagorie voor zijn… Slecht hoor

Gijs Vroom - Emerce

@JW Pff, wat een vragen. Ik zal ze trachten te beantwoorden. 1. Wij krijgen geen vergoeding voor de inbreng maar organiseren we de award-avond, zoeken daar sponsors bij enz. We hebben de methodiek bekeken, kennen Metrixlab als bedrijf en staan achter de aanpak. 2. Het artikel is geen advertorial. Advertorials zijn verkochte redactionele content. Allereerst doen wij dat niet tussen het nieuws online, ALS we het zouden doen – dan staat het er duidelijk bij. Het is een feitelijk gebracht nieuwtje. Uiteraard proberen we wel als eerste te zijn met nieuws. 3. Wij mogen niet de emailadressen gebruiken. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Metrixlab en niet door Emerce. Emerce is betrokken als mediapartner.Het is verder zo dat mensen die stemmen voor de Website van het jaar niet automatisch in een onderzoekspanel komen. Men wordt daarvoor wel gevraagd, maar moet dus expliciet toestemming geven. Dit gebeurt strikt volgens de privacy-wetgeving.  4. Wij krijgen geen 'korting' bij Metrixlab. Metrixlab voert het onderzoek uit en Emerce geeft het feestje achteraf. Goed voor de industrie lijkt ons. Vorig jaar het journaal gehaald, zowel NOS als RTL, alle kranten en radio-programma's. De sites worden breed bekend, en dat is goed voor de hele branche.  5. Het consumer onderzoek werkt niet als 'filter'. Juist omgekeerd. Sites die niet bij STIR zijn aangemeld, niet voorkomen in de top van Nielsen netratings, kunnen er nog bij komen doordat ze genoemd worden in het consumentenonderzoek. M.a.w. sites die groot zijn in traffic maar niet gemeten worden door deze instanties kunnen voor de WVHJ nog wel meetellen. Het is een extra maatregel om grote sites niet te missen. 6. Het zelf nomineren door bezoekers is een minder betrouwbare maatstaf voor volume in traffic, dan het reguliere panelonderzoek van STIR, de meetmethoden van Nielsen en het algemene onderzoek van Metrixlab zelf.We willen dat de genomineerden zo goed mogelijk de grootste sites (in termen van traffic volume) representeren.(Dit is ook antwoord voor @Wilfred) 7. Ik denk omdat ik al e.e.a. verwoord heb, maar ze zijn zeker bereid om te reageren. Het aantal stemmen was het aantal van vorig jaar. Cialdini. @Mr Thee De resultaten van vorig jaar laten zien dat het niets uitmaakt of er door Endeit ge?nvesteerd is in een bedrijf. Ik heb het even opgezocht: Hyves is verslagen door Tweakers, Spil games verslagen door grote concurrent Zylom. Emerce zou ook nooit een dergelijke inmenging accepteren. Wij zouden er gelijk uitstappen. @JWJe conclusie dat er privacy wordt geschonden is voorbarig en volgens ons niet gegrond. Doorloop de procedure eens. En als we nog 's persberichten ctrl c of v doen, zie ik graag je commentaar – dat zou niet mogen! @Amsterdam Als je siteowner bent van WeTransfer, stuur dan mail met traffic – zie eerdere reactie. Maar wel lastig indelen idd!

Tim de Vrind

Waarom moet een website van het jaar eigenlijk ook een groot (bezoek)volume hebben? Is relevantie, vernieuwing, onderscheid, ondernemerschap, een gat in de markt etc. ook geen criterium?Grote sites kunnen hun traffic "kopen", dat kan niet iedereen. Op deze manier winnen de kapitaal krachtigen meestal, en dat is jammer.

JW

Enorm bedankt voor je reactie Gijs! Ik blijf wel met een bittere smaak achter. Sorry. 1 t/m 4 Enorm zonde dat supermerk Emerce dus geen pecunia krijgt… maar een logootje op de website als zoethoudertje en de optie om zelf van de verkiezingsavond een succes te maken door zelf sponsors te zoeken als host en daarmee het riet wordt ingestuurd (net als die andere "logootjes") door de organisator Metrixlab. Veel mensen prikken wel door deze verkiezing heen, waardoor aandacht in de massamedia en de verbondenheid met dit verhikel van Metrixlab juist flink kan versterken op het "ontploffen in eigen gezicht". Koppeling van "beste" en traffic volg ik niet helemaal. Door de huidige constructie is er een toetredingsbarriere voor nieuwe & gave websites die potentie hebben om juist wel de beste te zijn. Waarom zijn o.m. bencom sites (eerdere winnaars) nu niet opgenomen?Wel saillant detail dat meervoudig winnaar bellen.com ontbreekt bij genomineerden… Zie inmiddels dat aantal stemmen is aangepast op basis van mijn feedback hierboven naar een waarschijnlijk wel realistisch en dynamisch aantal. (11101)

PeterW

@JW or who ever you may be . . . .STIR is niet gerebrand naar VINEX, maar is geupgrade naar een JIC, waar VINEX nu onderdeel van is, samen met BVA en PMA. Wel de berichtgeving goed volgen voordat je iets roept . . .

Henk

Wellicht een idee om de verkiezing "Gezondste website van het jaar 2010" te houden. Dan ben je snel klaar met nomineren, want bij de meeste sites moet geld bij.

Willem Klein

Ik ken de gast die jarenlang manager was bij metrixlab. Frans geloof ik. Hij vertelde dat hij gewoon zelf koos welke site. Privacy knop wordt genegeerd. Maar wel geestig hoe emerce zich blijft verdedigen. Krijg je knap lastig mee als straks iemand echt uit de school klapt. Dit is echt een truc van hele enge mensen

JW

@PeterW Naar welke berichtgeving verwijs jij? Graag linkje. Op de website (over ons sectie) staat "VINEX is voortgekomen uit De Stichting Internetreclame (STIR)". Of de organisatie werkelijk een vereniging is, is mij niet bekend. Op de website schittert een kvk nummer in afwezigheid… Er staat wel dat jij directeur bent. Dan maar even verder zoeken… Zoeken op "Vinex" op Kvk.nl in het Nederlandse handelsregister kom ik toch uit op Stichting Interactieve Reclame (SIR), kvk 34188970 (3743BR Baarn) VINEX Verenigde Internet Exploitanten is wel een handelsnaam van deze organisatie.  Er blijkt ook een Stichting JIC STIR te zijn, kvk 34342457 (2023EM Haarlem).  "Verenigde" uit VINEX Verenigde Internet Exploitanten is natuurlijk wel een beetje raar. Het is immers geen echte vereniging met echte leden die werkelijk wat te zeggen hebben.

gijs Vroom - Emerce

@Willem Klein Laten we het bij feiten houden in plaats van ' ik heb gehoord dat' en 'als straks iemand uit de school klapt'. Neem de moeite om te controleren wat je zegt en doe de procedure zoals die nu op de site staat. Kom dan terug met gefundeerd commentaar. Wij hebben de procedure uiteraard ook gecheckt, en er is zeker geen sprake van 'zelf kiezen van sites op basis van persoonlijke voorkeur' en voor zover wij dat kunnen controleren een schending van privacy regelgeving. De procedure op de site spreekt voor zich. Het nomineren gaat als volgt:1. top down sites STIR,2. aangevuld met Nielsen Netratings3. consumeronderzoek Metrixlab naar veelgenoemde sites, zodat breed bekende sites die niet bij bovengenoemde instanties voorkomen nog wel meegenomen worden,4. een aantal ' wild cards' aan sites die het onderzoeksteam kent, de cijfers van weet, maar niet in de bovenste 3 voorkomen. Dit zijn bijvoorbeeld betrekkelijk nieuwe grote snel groeiende sites. 

jochem

Gijs als je toch wildcards aan het weggeven bent, zou een Groupon.nl ( http://www.alexa.com/siteinfo/groupon.nl ) wel op zijn plaats zijn.  Sterker nog die website zou volledig die award moeten winnen. En tjsa onze eigen website zoals je weet hoort hier ook wel thuis. Meer bezoekers dan menig prijsvergelijker / shopping website en sterk opkomend. Maarja ook dat zal wel weer een jaar extra + een lidmaatschap met metrixlab kosten. Succes ermee in ieder geval, zal wel een hoop opleveren zo'n wedstrijd supporten!

Gijs Vroom - Emerce

@Jochem Reactie op je opmerking "Dat zal wel weer een lidmaatschap op Metrixlab kosten": Het is pertinent niet zo dat een site 'lid' moeten worden of klant moet zijn van Metrixlab om in aanmerking te komen voor een nominatie. Groupon geven we door.. 

JW

@PeterW Bedankt! Had het bericht idd gemist. Ik ben zelf altijd wel fan van grafische voorstellingen van zaken. #informationdesignMisschien aardig idee om infographic op vinex.nl te plaatsen…?

Natas

Tjonge volgens die site al 193.643 mensen die hebben gestemd (aldus dat Cialdini-overtuig-tellertje op hun eigen website. Ik vraag me af of iedereen wel begrijpt wie er achter het onderzoek zit en dat je daarmee je persoonlijke gegevens aan de onderzoekende organisatie verstrekt.

Gijs Vroom - Emerce

@Natas Wat je stelt is niet zoals het werkelijk gaat. Indien de respondent enkel stemt op een website en geen expliciete toestemming geeft om opgenomen te worden in het panel voor andere onderzoeken, geeft men niet zijn of haar persoonlijke gegevens af. Alleen als de respondent expliciet toestemming geeft op de vraag of men in het vervolg aan onderzoek mee wil werken, en dan door een opt in dialoog gaat, komt men in de database. De rest van de emailadressen wordt alleen gebruikt voor het toekomstig stemmen voor de website van het jaar. 

Anja de Wilde

Quote Gijs Vroom "De rest van de emailadressen wordt alleen gebruikt voor het toekomstig stemmen voor de website van het jaar." Oftewel: Of optin voor onderzoek of niet: we zullen je sowieso benaderen vanuit onze commerciele organisatie en je aan "onderzoek" blootstellen  No privacy it is! I rest my case 😀

Gijs Vroom - Emerce

@Anja Misschien is het niet duidelijk hierboven, maar herhaald uitnodigen voor stemmen gaat uiteraard met inachtneming van de gebruikelijke privacy regels, net als iedere bonafide organisatie dat in Nederland doet. Men zal dus niet 'sowieso' benaderd worden zonder dat duidelijk is of men daarmee akkoord is (opt in & opt out). Het is absoluut niet in het belang van de organisatie van deze verkiezing om de wettelijke bepalingen niet te respecteren of de gangbare privacy-regels niet te volgen. Het is belangrijk om deze zaken zorgvuldig te doen en zonder enig risico, juist omdat deze verkiezing de grootste is en daardoor heel erg opvallend, met aandacht in het NOS en RTL journaal, kranten, vakpers voor de winnaar. Onze naam, en die van Metrixlab – een partij die voor alle grote bedrijven in Nederland onderzoek verricht, hangt er ook aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond