Deel dit artikel
-

Omzet webwinkels groeit naar 9 miljard euro

Nederlandse webwinkels hebben in 2011 gezamenlijk voor zeker negen miljard euro omgezet. Meer mensen kochten online en ze schaffen vaker goedkopere items aan.

Dat is een teken dat e-commerce algemeen geaccepteerd raakt. Vorig jaar waren er nog steeds 900.000 consumenten die pas voor het eerst een online aankoop deden. Dat waren er tien procent meer dan vorig jaar. Afgelopen jaar kochten 10,5 miljoen mensen in Nederland iets via het web.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Thuiswinkel.org vanochtend publiceerde, naar aanleiding van een onderzoek door Blauw Research uit Rotterdam.

Het omzet van de webwinkels die lid zijn van Thuiswinkel.org, 1.500 van de veertigduizend, steeg in 2011 met tien procent. Het jaar 2012 is naar verwachting het eerste jaar waarin de online shops voor het eerst een jaargroei zullen laten zien van minder dan tien procent.

Directeur Wijnand Jongen van de webwinkelorganisatie gaat ervan uit, dat de brancheomzet dit jaar uitkomt op 9,8 miljard euro.

Het aantal aankopen onder consumenten steeg met dertien procent tot 78 miljoen. Dat zijn gemiddeld 215.000 transacties per dag. De gemiddeld bestede som daalde met drie procent tot 115 euro. Dat houdt in, dat er meer kleinere goedkopere items en diensten online worden aangeschaft.

“Het segment Reizen blijft het grootste online marktsegment in 2011 en heeft een omzetgroei van 5 procent ten opzichte van 2010 (3,7 miljard euro). Na Reizen zijn Telecom (1,1 miljard euro) en Kleding (630 miljoen euro) de grootste online segmenten. De sterkst groeiende segmenten zijn Speelgoed (+38 procent) en Witgoed en huishoudelijke apparaten (+25 procent).”

Foto: Paul Joseph (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond