Deel dit artikel
-

Philips vestigt hoop op Apple en Google

Philips hoopt meer randapparatuur te verkopen aan muziekliefhebbers met een iPhone- of Androidtelefoon. Dat voor een financiële kentering zorgen bij de verkoopcijfers van de afdeling Consumer Lifestyle.

Alhoewel Philips tegenwoordig niet meer zo afhankelijk is van de handel in consumentenelektronica als voorheen, moet het wel inhaken op de digitaliseringstrend. Het bedrijf zoomt daarom in op handel in ‘connected entertainment’.

Uit de toelichting op de kwartaalcijfers die vanochtend werden gepresenteerd, komt naar voren dat Apple en Google Philips vooruit moeten helpen. De Nederlandse multinational positioneert zijn elektronica dicht tegen de ecosystemen van deze twee internetbedrijven. Zo hoopt het bijvoorbeeld meer speakers te verkopen die hun input betrekken van smartphones.

Deze positionering moet de negatieve omzetontwikkeling doen omslaan naar een kleine groei vanaf 2013.

De omzet van de divisie Consumer Lifestyle boekte in het eerste kwartaal van 2012 een daling van een procent.

Lifestyle Entertainment, waar de ‘internetapparatuur’ onder valt, levert dertig procent van de omzet van die divisie.

Het is niet bekend welk deel van die omzet via webwinkels en welk deel van de fysieke retail wordt gerealiseerd. Philips houdt zijn lippen al jaren stijf op elkaar wat de digitale strategie betreft. Niettemin werd afgelopen week duidelijk dat het Nederlandse concern een van de grootste merken in de online retail is. De vraag naar informatie over Philipsproducten bij webwinkels en prijsvergelijkers nam ten opzichte van een jaar geleden met 94 procent toe. Philips is daarmee het nummer vijf merk qua informatie-opvragingen.

Het concern boekte, inclusief Lighting en Healthcare, een omzet van 5,6 miljard euro (+ vier procent) en een nettowinst van 249 miljoen euro.

Foto: ednl (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond