Quora wil onbenutte kennis van experts digitaliseren

Quora is the next big thing volgens Hong Qu. De voormalige YouTube interface-designer is net naar New York verhuisd. Qu noemt Quora een kennismachine. Een zoekmachine die bestaande content doorspit. Quora levert gerichte antwoorden op je vragen. Net als Yahoo Answers, erkent Qu, maar Quora zou een serieuzer platform zijn waar experts hun reputatie kunnen opbouwen.

Facebook-programmeurs Charlie Cheever en Adam D’Angelo, Mark Zuckerbergs schoolvriend en CTO, startten Quora halverwege 2009. De besloten bèta werd meteen een hit in Silicon Valley en leidde in maart tot een investering van 11 miljoen dollar van Benchmark Partners.

De kracht van Quora zou het hoge niveau van de community zijn. Sinds juni is de site echter ook open voor buitenstaanders. "Onze taak is om informatie zo te organiseren dat je alleen ziet wat voor jou relevant is," vertelt Charlie Cheever. "Dus als iemand een vraag stelt over een bepaald onderwerp, zal Quora niemand lastigvallen die geen interesse in dat onderwerp heeft."

Vragen buiten het blikveld van de digitale elite zullen daardoor nu meestal onbeantwoord blijven. Cheever hoopt dat Quora op een organische manier boven zijn niche kan uitgroeien door onder andere een user-generated onderwerpensysteem. Er is in elk geval al genoeg activiteit rondom New York en San Francisco en onderwerpen als de film Inception.

Hong Qu denkt dat Quora kan uitgroeien tot een alternatief voor zoekmachines voor kleinere taalgebieden waar minder indexeerbare content beschikbaar is. De Koreaanse zoekmachine Naver.com heeft ook een vraag-en-antwoord-module. Naver laat eigen personeel de vragen beantwoorden.

Quora wil het alleen met software doen. De missie, die ook de investeerders over de streep trok, is om de 90 procent ongebruikte kennis uit de hoofden van experts te halen. Daarmee wil Quora zich onderscheiden van alle andere vraag-en-antwoord-sites. "Wat tot nu toe ontbreekt is echt goede content," stelt Cheever.

Maar waarom zouden experts hun kennis gratis ter beschikking stellen aan Quora? "We zien onszelf meer als beheerder van hun eigendommen," zegt Cheever. "Mensen houden alle rechten op wat ze schrijven. Ze kunnen het van de site halen, veranderen of ergens anders publiceren. Wij bieden slechts een gelegenheid om dienstbaar te zijn en mensen te laten zien wat je weet."

Over inkomstenbronnen heeft Cheever – zoals nog altijd zo vaak bij Silicon Vally-startups – nog niet nagedacht. "Gewoon advertenties op de site zetten ligt voor de hand," zegt de programmeur. "Dat doen we misschien ooit wel." De focus ligt nu op de automatisering van kennis. "Dat is een moeilijk, maar oplosbaar probleem," aldus Cheever. "Het idee dat we daar vooruitgang mee kunnen boeken is, vind ik al prachtig."

Deel dit item

Reactie plaatsen