Deel dit artikel
-

Rabobank: doorbraak mobiel betalen per doelgroep

Om de kritische massa die mobiel betaalt via Minitix, de mobiele betaaloplossing van Rabobank, te bereiken, richt de bank zich op verschillende doelgroepen. “Bijvoorbeeld door studentencafés te interesseren om MyOrder te introduceren”, geeft David-Jan Janse, Formulemanager Mobiel bij Rabobank als voorbeeld. “Dan bereik je makkelijker een tipping point in het aantal gebruikers.”

Rabobank is in ieder geval druk aan het praten met partners om het op deze manier aan te pakken. "We zijn al lang bezig met mobiel betalen. Sinds een paar maanden zie je dat het toeneemt. We hebben nu vier keer zoveel groei van mobiele MiniTix-portemonnees als in heel 2009", aldus Janse.

Met Myorder, dat gebruik maakt van Minitix, kan de gebruiker bestellen en direct betalen bij onder meer Pathé, Thuisbezorgd en New York Pizza. De techniek van Rabobank zit ook achter Hyves Afrekenen. "Hyves Afrekenen is een grote verbetering, veel retailers doe nu mee." Dankzij de samenwerking met Hyves zag Rabobank een grote groei in gebruikers die mobiel betalen. Janse: "Met Hyves ontsluit je 9 miljoen mensen. Hierdoor sluiten ook retailers aan zoals Pathé Bioscopen, New York Pizza en Thuisbezorgd. We hebben het idee dat we nu een tipping point bereiken, dat het eindelijk gaat gebeuren. Het kwartje valt."

MyOrder maakt gebruik van MiniTix, de mobiele betaaloplossing van de Rabobank. MiniTix kan in de fysieke wereld ingezet worden, waarbij gebruik wordt gemaakt van NFC-technologie en wordt ingezet op het internet voor het snel kunnen afrekenen van bedragen onder de 150 euro zonder dat hiervoor een token van de bank voor nodig is.

Daarnaast groeit mobiel betalen via Minitix hard in besloten omgevingen. "Bijvoorbeeld bij lokale voetbalclubs, of scholen, die een pasje hebben om toegang te verlenen en waarmee leden of scholieren meteen kunnen afrekenen." Volgens Janse gaat dat vanzelf terug naar de mobiele telefoon, wanneer nfc daarin wordt geïntegreerd. Nokia kwam onlangs nog met de belofte om de mobiele betaalmarkt een nieuwe impuls te geven door vanaf begin volgend jaar NFC-chips in alle smartphones te plaatsen.

Op het gebied van mobiel bankieren ziet Rabobank op dit moment ook een tipping point. Na de applicatie voor de iPhone en Android, werd afgelopen week dezelfde applicatie voor Windows Mobile gelanceerd. Hiermee kan de gebruiker onder meer zijn saldo checken, bij- en afschrijvingen bekijken en geld overmaken.

De Rabobank biedt al sinds 2003 mobiel bankieren aan, ooit begon de bank met i-mode en later volgde een mobiele website. Op dit moment is vooral het gebruik vanuit de applicaties erg gestegen.

De afgelopen 7 jaar was het gebruik van mobiel bankieren aardig stabiel. "Sinds de iPhone-applicatie, die we begin februari lanceerden, is het aantal gebruikers vervijfvoudigd. En dat blijft stijgen", aldus Janse. Over absolute aantallen wil hij niet spreken. "Je kunt zeggen, het is veel en het is weinig. Ten opzichte van de miljoenen internetbankierders is het geen groot deel. Al maakt dat niet uit, want we zijn nu bezig met een enorme versnelling." Het gaat om vele tienduizenden aantallen, wil Janse nog kwijt. En om een indruk te geven, het aantal downloads van de iPhone applicatie gaat over de 100.000 heen. De applicatie voor de twee andere mobiele platforms, loopt in vergelijking met de iPhone-app nog wat achter in gebruik.

Het zakelijke gebruik van mobiel bankieren verachtvoudigde sinds de lancering van de eerste applicatie. "Dat zullen vooral ZZP’ers zijn", denkt Janse. Internetbankieren wordt gemiddeld 2 keer gebruikt, de mobiele site 3 keer per week. De applicatie gebruikt de particulier 5 keer per week en de zakelijke gebruiker zit zelfs op 7. Saldo’s worden vaker bekeken en ook betalingen worden sneller even overgemaakt. "Het internetbankieren gaat steeds meer naar mobiel toe. Deze beweging gaat de komende jaren alleen maar door."

Janse vertelt dat gebruikers ook buitenlandse overboekingen willen kunnen doen via de mobiel. "Deze wens komt door de iPad, waar de Rabo bankieren app ook op wordt gebruikt. Het is een heel ander apparaat, waar je gemakkelijk mee kunt bankieren." Gebruik via de iPad is ongeveer 1 procent. De iPod Touch is verantwoordelijk voor 10 procent. Janse: "Eigenlijk komt 90 procent van het gebruik in mobiel bankieren van Apple-producten."

Deel dit bericht

29 Reacties

Paul Brackel

In aanvulling op dit artikel zie http://bit.ly/bMPbEj voor een kakelvers whitepaper van OMI2 ("het platform voor mobiele professionals") over 'mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen'.  Hierin komen retailers aan het woord en worden verschillende oplossingen gereviewd.  www.omi2.nl

Erwin Boogert - Emerce

Paul, zie ik het in dat document juist dat de conclusies over mobiel betalen/webshops vnl. zijn gebaseerd op vraaggesprekken met een handjevol van de grootste webwinkels? Ik vraag me namelijk af in hoeverre hun daar geformuleerde houding t.o.v. mobiel betalen representatief is voor de vele kleine webwinkels. Die hebben immers niet de lange adem en/of diepe broekzakken om te experimenteren met welk betaalsysteem het best werkt voor hen.

Andre

@ Jannemiek/ Emerce: Een terugkerende zwakte in de artikels op het doorgaans interessante Emerce is het gebrek aan journalistieke inbreng: doorprikken, kritische vragen stellen. PR-praatjes van grote bedrijven worden klakkeloos overgenomen.Zo is de meeste relevante vraag aan Rabobank hier niet gesteld: Minitix bestaat al vele jaren, Hyves Betalen alweer maanden, maar hoeveel gebruikers en hoeveel transacties hebben we het nu echt over? Rabo strooit met cijfers en Emerce schrijft het over met de gretigheid van een schoolkrantinterviewer. Echter, cijfers vragen over het daadwerkelijke onderwerp? Ho maar.Ik vraag dit omdat Minitix en Hyves Betalen volgens mij gewoon totaal niet van de grond komen. Werkelijk niemand gebruikt het.Marktadoptie is voor mij als webshop HET meest relevante beslissingscriterium voor het aanbieden van een nieuwe betaalmethode. Misschien dat David-Jan, die dit ongetwijfeld leest, hier rechstreeks op kan antwoorden? Hoeveel actieve gebruikers heeft Minitix, en hoeveel transactie verwerkt het? Bij voorbaat dank.

Jannemiek - Emerce

@Andre,Die vragen zijn allemaal gesteld. En ook na antwoord van Janse daarop heb ik doorgevraagd.  In het artikel staat:  Over absolute aantallen wil hij niet spreken. "Je kunt zeggen, het is veel en het is weinig. Ten opzichte van de miljoenen internetbankierders is het geen groot deel. Al maakt dat niet uit, want we zijn nu bezig met een enorme versnelling." Het gaat om vele tienduizenden aantallen, wil Janse nog kwijt. En om een indruk te geven, het aantal downloads van de iPhone applicatie gaat over de 100.000 heen." Ik begrijp dat het en minder compleet beeld geeft, Andre, maar het schets wel een trend en het is zeker geen pr-praatje. En ik ben het met je eens dat cijfers het verhaal sterker maken. Dus misschien dat David-Jan er nog eens over na wil denken en kan reageren.

Paul Brackel

@erwin Of je nu een grote of kleine speler bent voor beide geldt dat je vooral een groot bereik wilt hebben: x-bank, x-mobiele operator, x-platform: dus x-anything.  Ben je een niche speler dan experimenteer je gemakkelijker omdat je wendbaarder bent en, in vergelijking met de 'grote jongens', weinig klandizie te verliezen hebt. Je kansen zitten juist in een innovatieve aanpak.  De grote jongens daarentegen hebben 'heel nederland' als klant en kunnen zich een mobiele betaaloplossing met klein bereik eigenlijk niet permiteren. Wat je verder in ons whitepaper kan lezen, is het zo broodnodige gebruiksgemak op mobiel en de eveneens broodnodige beveiliging rond transacties met elkaar op heel gespannen voet staan.  Ook zijn de marges die veel payment oplossingen vragen (veel te) hoog. Daarom is het logisch dat de grote spelers terughoudender dan kleine niche spelers zijn.

Andre

@ Jannemiek: wat je schrijft is onjuist. De door jou genoemde alinea gaat over Mobiel Internetbankieren, niet over Minitix en Hyves Betalen. Ik zou gewoon simpel willen weten hoeveel actieve gebruikers deze producten nu hebben; lijkt me een relevante vraag toch? Minitix komt nog niet eens aan de tienduizend actieve gebruikers, zelfs ondanks Hyves. Het is super relevant voor elke webwinkel die dit leest, want zonder gebruikers geen relevantie. Dus laat je horen, David-Jan!

Fred

Rabobank, het lijkt me dat jullie toch echt concrete cijfers zullen moeten publiceren over Minitix en Hyves afrekenen. Klanten zitten niet te wachten op dit soort rookgordijnen!

David-Jan

Aanleiding van het interview is onze Rabo Bankieren app voor windows in navolging van Android en iPhone (iPad, iPod Touch) app. Wij zien nu een enorme groei van aantal mobielbankierders en enorm frequent gebruik. We zien nu in gebruikersreacties dat mobiel bankieren 'normaal' is en al in plaats van pcbankieren. Een belangrijk signaal.Hetzelfde zien we nu opkomen bij mobiel betalen: bestellen&betalen via een app of mobiele site. MiniTix is slechts een betaalmethode die een ondernemer kan gebruiken. Iedere Nederlander met een bankrekening kan Minitix met een paar klikken gebruiken, via Hyves is het nog gemakkelijker. Het beste komt mobiel betalen tot zijn recht in apps waarbij je bij aanmelding bij de retailer ook direct je MiniTix-portemonnee koppelt. Je hoeft dan niet meer extra opnieuw in te loggen op je betaling: het is bestellen&betalen. MyOrder is een goed voorbeeld. Via hen en Eijsink kassasystemen kunnen horecazaken gemakkelijk en effici?nt aansluiten.De aantallen hangen dus met name af van de integratie en het enthousiasme van de retailer. Het aantal mobiele bestellingen en betalingen verdubbelt tov 2009. Enthousiaste ondernemers zijn bijv de strandpaviljoens in Noordwijk en sinds kort Scheveningen, De Drie Gezusters in Groningen maar ook Must See en Wolff bioscopen en vele vele andere. We staan aan het begin, maar de groei is zichtbaar.

Dirk

heh heh, deze discussie begint steeds grappiger te worden. Dacht dat bankiers na de crisis wel hadden geleerd dat luchtkastelen bouwen hetzelfde is als jokken?geen antwoord is ook een antwoord: minitix en hyves betalen zijn mislukt

Jerry Maguire

Show me the money, David-Jan! Show me the money!  Wees wijs en beantwoord de vragen van je klanten in plaats van eromheen te draaien. Lezers van Emerce zullen je product echt niet afschieten omdat de cijfers van Hyves & Rabo wat tegenvallen; zij zien ook wel dat innovatie tijd kost, en veel ondernemers willen investeren in een product waar zij in geloven, ook al heeft het zich nog niet bewezen. Ze investeren alleen niet als ze het gevoel hebben dat de verkoper ze praatjes verkoopt en eromheen draait. Alles begint met vertrouwen.

Andre

@David jan: tja… Weet niet of ik je moet danken voor de reactie, want zoals gevreesd bevat je reactie geen antwoord op de vraag, namelijk harde cijfers over minitix of Hyves gebruikers. Ik moet concluderen dat dit is omdat de cijfers zo slecht zijn dat jullie ze niet durven te delen.

Gerard

@allen Uit ervaring met succesvolle on-line betaalproducten (neem bijv iDeal) weten we dat het even duurt voordat de kritische massa bereikt is. Dat zal met Minitix en Hyves afrekenen niet anders zijn.  Aaan al die vragenstellers over cijfers . . . kom daarom over een jaar terug met dit soort vragen . . .  Groeten

Andre

@gerard: Minitix bestaat al sinds 2003! dat is zelfs langer dan ideal. Als het na 7 jaar nog steeds slechts een handjevol gebruikers heeft dan komt het niet meer goed. Wordt tevens ge?llustreerd door weigering van andere NL banken om minitix te ondersteunen.

Paul

@andre  De werkelijkheid is nogal complex.  > Pas nu zijn er een paar miljoen gebruikers van mobiel internet. Daardoor worden er nu volop mobiele toepassingen gelanceerd. Zie bijv. http://bit.ly/cpmuQg. Pas sinds begin dit jaar zijn grote webshops (zoals wehkamp.nl en bol.com) mobiel present, want zij willen al vroeg hun plaatsje in de markt innemen.  > Essentieel is dat betaaloplossingen transparant functioneren zoals iDeal dat doet. 'iDeal voor mobiel' moet dus over alle operators en banken heen werken en lijkt daarmee het punt op de horizon te zijn. Ergens las ik een persbericht dat Currence (de eigenaar van iDeal) studeert op het naar mobiel brengen. > en voor iDeal voor mobiel' heb je daarmee medewerking van alle banken nodig. Zoals we weten was (of: is) er een bankencrisis en is de aandacht van banken (nog) niet op deze betrekkelijk kleine markt gericht. De banken twijfelen aan de business case.  Groet. 

Frank

In 2009 lanceerden wij op de Horecava de integratie van MyOrder binnen onze kassaoplossing, alras bleek de consument niet echt warm te lopen voor mobiel bestellen en betalen van zijn consumpties op het terras. Voor ons zit de toekomst niet hier, maar meer in bedrijfs- en sportkantines, verzorgingstehuizen etc. Kijk maar eens op YouTube en zoek naar Cashless betalen Leusden. Verder zien wij een toepassing van het MiniTix (sms betalen) systeem als betaalplatform voor online bestellingen bij bezorg- en afhaalrestaurants als alternatief voor IDeal dit kan prima zonder MyOrder en/of Hyves Al met al is MiniTix zeker een interessant betaalplatform, het vereist eenvoudig meer bedrijven die het platform integreren. Dan volgt het volume vanzelf. Groet Frank

Andre

@ Paul: Je haalt 2 dingen door elkaar: Minitix is niet ALLEEN een mobiele betaalmethode, het is ook al jaren (sinds 2003) een betaalmethode voor het 'normale' internet. En dus nog steeds niet erg succesvol. Gebrek aan mobiele internetpenetratie, etc., zijn dus geen enkele reden voor het gebrek aan adoptie van minitix. En het is dus volstrekt niet te vroeg (na 7 jaar!) om twijfels te hebben over de overlevingskansen van minitix.

Gerard

@Andre,  Waar gaat dit nog over ?   

Erik

@Andr? Volgens mij haal jij juist twee zaken door elkaar.Zoals ik het begrijp is minitix een platvorm voor het digitaal verrichten van kleinere betalingen. Sinds 2003 beschikbaar voor betalingen via Internet, maar via dat kanaal nog niet echt succesvol.Nu wordt door de groei in mobiel-bankieren echter een impuls gegeven aan het gebruik van minitix. En deze impuls vergroot in mijn ogen juist de overlevingskans van minitix.  Het wordt hiermee dus steeds minder relevant of minitix succesvol was -of zal worden- voor het doen van betalingen op internet-sites.En hiermee is het gebrek aan succes op dat specifieke platvorm dus geen goede graadmeter voor de overlevingskansen van minitix. Het totale gebruik ervan is nu dus al de optelsom van Internet-betalingen, betalingen via hyves, sms-betalingen en in de toekomst dus wellicht myorder en betalingen via de NFC-chip in mobieltjes.Het aandeel van Internet-betalingen zal denk ik niet echt meer toenemen. En dus inderdaad marginaal blijven. Maar voor de overige toepassingen zie ik best wel kansen.

Jacco

@Gerard; waar dit over gaat? Dit is een zinvolle discussie, Of het voor Webwinkels de moeite waard is tijd en geld te investeren in een product dat door de bank (onterecht lijkt het) in een veel te positief daglicht wordt geplaatst. Zeer relevant voor vele lezers, zo blijkt uit het aantal reacties. Als de discussie je niet bevalt ben je vrij hem over te slaan. Als je toevallig zelf betrokken bent bij die zwijgende bank, dan kan ik me voorstellen dat je dit onprettig vindt, maar dat is dan jammer. Rabo zoekt het nieuws, kritische vragen horen daarbij.

ivo langbroek

Wat ik in deze nooit heb begrepen is wat ideal aan moet passen om ook geschikt te zijn voor mobiel betalen? Ik betaal al een jaar of twee mobiel met ideal. Mijn telefoonbrowser doet niet onder voor de reguliere pc browsers en handelt mijn betalingen prima beveiligd af. Is met de opkomst van betere schermen en browsers ideal niet automatisch (gezien de dominante positie in regulier online betalen) de meest waarschijnlijke dominante partij? Ik shop mobiel gewoon in de reguliere webshops. Ideal hoeft dus niet zovee te doen, alleen maar wachten tot het merendeel een slimmere telefoon heeft en we weten dat dat heel snel gaat. Wat mis ik?

Frank

Het voordeel van MiniTix (SMS Betalen) t.o.v. iDeal is de prijs, voor iDeal zijn de kosten aanmerkelijk hoger. Kijk maar eens op de website van de diverse banken. Deze transactiekosten zijn belangrijk indien het bedrag relatief klein is zoals bij een bestelling van een drankje op een terras, of als betaling in de kantine voor een zakje chips.  Verder kan met onze systemen de klant vanuit zijn luie stoel via zijn SMS betalen account (Hyves account) bestellen en betalen bij het bezorgrestaurant. Eventueel via de browser op zijn mobieltje. De opdracht wordt dan op locatie afgedrukt via de afrekenapparatuur welke ook de transacties in de winkel of restaurant zelf verwerkt. Dit tegen aanmerkelijk lagere kosten can iDeal

Emile Edwards

Waarom hoor ik niemand over het onderwerp 'veiligheid'? Mobiele telefoons blijven kwetsbaar in dat opzicht.

Mike

@Emile Betreft een Low Value Payment (LVP) oplossing en is bedoeld als vervanger voor chartaal geld.  @Andre MiniTix bestaat inderdaad al sinds 2003 maar is al lang niet meer het zelfde product als in 2003. MiniTix is een payment engine die LVP betalingen kan verwerken in alle betaal vormen die denkbaar zijn. De kracht van MiniTix zit hem in dat de wallet zowel in de fysieke wereld, online als via de mobiel te gebruiken is. Rabobank probeert MiniTix ook als alternatief neer te zetten voor de Chipknip. @Aantallen walletsIn oude artikelen uit 2009 worden overigens wel aantallen genoemd, in 2009 lag het aantal wallets rond de 50.000, met de introductie van Hyves Afrekenen zal dit aantal wel een stuk grotere zijn geworden.

Mark van Leersum

@frank Ik begrijp je opmerking over de hoge kosten van iDeal niet. Ons bedrijf biedt iDeal als betaaloplossing aan onze klanten voor mobiele devices met iets intelligentere browsers. Wij gebruiken hiervoor de iDeal oplossing van Targetpay.nl van Targetmedia. Geen setup kosten, geen maandelijkse kosten, alleen een vast bedrag van 50 cent per transacties. En erg simpel aan te sluiten (ter overvloede: wij zijn ' slechts' tevreden klant van Targetpay, geen belanghebbenden, en gebruiken daarnaast ook andere mobiele betaalsystemen als Safeklick van Callfactory).  Voor transacties vanaf 1,50 is iDeal dus al goedkoper dan premium sms of wap billing. Uiteraard zetten wij iDeal vooral in voor hogere bedragen. Ik denk dat wanneer de banken hun iDeal betaalschermen nog ietsje meer mobile browser vriendelijk maken, we al weer flink wat stappen verder zijn. Overigens heeft de geschiedenis wel aangetoond dat proprietary betaaloplossingen nooit succesvol worden, dus ik zou nooit mijn geld zetten op systemen als minitix of sms betalen. 

Mark van Leersum

Ps @frank Als voormalig product verantwoordelijke voor Betalen met je PINcode bij Interpay zeg ik: ook bij een paar drankjes op het terras: klein bedrag, pinnen mag! Super handig dankzij al die mobiele betaalautomaten waarmee je tegenwoordig aan tafel kunt afrekenen 😉

Frank

@markTransactiekosten bij MiniTix zijn aanmerkelijk lager dan de 0,50 ct door jou genoemd vooreen ideal transactie via een payment service provider.En precies daar ligt het grote voordeel van MiniTix, een ideaal platfrom voor het afwikkelen van transacties met lage bedragen

Tralala

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers van hyves betalen..ik bedoel: alle hyvers hebben dan wel automatisch een wallet, maar dat betekent niet een ACTIEVE wallet.IK zou willen weten: hoeveel mensen hebben er al geld opstaan? Hoeveel hyvers verwachten ze in de komende tijd dat er actief gebruik van gaan maken nu het aantal actieve hyvers drastisch afneemt door de massale Facebook adoptie.Als het antwoord op beide vragen negatief is, dan staat minitix dus vrijwel weer op het punt van 2003.

Zonnetje

Voor wat algemene info over mogelijkheden om met je mobiel te betalen kun je ook kijken op http://financieel.infonu.nl/geld/58573-mobiel-betalen-met-sms-betalen-payter-of-hyves-afrekenen.html

Snel afvallen

Goed idee van rabobank. Het wordt steeds gemakkelijker toegankelijk om vanuit overal waar je bent te betalen. Het blijft zich maar ontwikkelen in een rap tempo. De rabobank… inderdaad een bank met ideeën.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond