Deel dit artikel
-

Rakuten bouwt stilletjes door: vierde Europese overname

De Japanse e-commercegigant Rakuten koopt de Spaanse online videotheek Wuaki om op termijn in heel Europese streaming video te kunnen verkopen.

De overname van Wuaki.tv is de vierde aankoop van een Europees bedrijf in twee jaar tijd. Topman Hiroshi Mikitani (foto) zag een paar jaar geleden dat Rakuten is uitgegroeid op de Japanse markt. Daarom richtte hij zijn pijlen op Amerika en Europa. Met een gestage, weloverwogen reeks aan overnames bouwt hij een aan breed pallet online diensten.

In Europa begon de opmars met de aanschaf van productvergelijker Priceminister, gevolgd door het handelsplatform Tradoria. In tegenstelling tot wat Amerikaanse kopers zouden doen, rolt Rakuten de overnames niet agressief uit naar zo veel mogelijk andere Europese landen. Het bedrijf koerst met doelen van middellange tot lange termijn.

Het Europees werkende Play.com was de derde overname, die de Japanners een positie geeft in de handel in elektronica en spelletjes.

Wuaki.tv is nu nummer vier, waarmee Rakuten videotechnologie en distributiecontracten met filmproducenten in handen krijgen. Gisteren werd de overname bekendgemaakt. Het overnamebedrag is niet bekend. Wuaki is enkel in Spanje actief, maar de nieuwe eigenaar heeft de expliciete intentie om de technologie en rijkweidte van de contracten internationaal op te schalen.

Lees hier Emerce’ eerdere berichtgeving over de internationale, niet-Japanse activiteiten van Rakuten (Wikipedia).

Foto: priceminister (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond