Startup Whatser sluit overeenkomst met De Telefoongids

shutterstock_85624801
Pagina tools
NIEUWS - 04 oktober 2011 13:00

De Nederlandse startup Whatser, waarmee gebruikers hun favoriete stekken of merken bij kunnen houden, heeft een barterovereenkomst gesloten met De Telefoongids. Hiermee krijgt Whatser de beschikking over 100.000 extra plekken die verrijkt zijn met data als omschrijving, openingstijden, telefoonnummer en meer.

In de barterdeal krijgt Whatser de content en De Telefoongids kan hun klanten een stuk extra bereik geven. “We zitten nog in de oriënterende fase, maar kijken ook of we dit soort deals in andere landen kunnen sluiten”, aldus medeoprichter van Whatser, Michiel Verberg. Hij doelt hiermee onder meer op European Directories, moederbedrijf van De Telefoongids, dat behalve in Nederland ook bedrijvengidsen exploiteert in acht andere landen.

In totaal heeft Whatser nu wereldwijd 5 miljoen plekken in de app opgenomen. “De meerderheid is rauwe data, afgenomen van bedrijven die dat leveren. “De 100.000 nieuwe plekken die uit De Telefoongids komen, vallen dus percentueel gezien wel mee. Maar het gaat hier wel om rijkere data.” De toegevoegde locaties bestaan voornamelijk uit restaurants, kroegen, musea en winkels.

Hij vervolgt: “Onze content zat voorheen voornamelijk in de grote steden, door deze eerste stap in de samenwerking met De Telefoongids zijn nu ook de plekken buiten de Randstad goed vindbaar geworden. De samenwerking past daarnaast perfect binnen onze doelstelling om de komende tijd ons bereik verder te gaan vergroten via partnerships.”

Verberg geeft aan op koers te liggen de grens van 100.000 gebruikers eind dit jaar te doorbreken. In maart werd het aantal van 25.000 geregistreerde gebruikers naar buiten gecommuniceerd. Hoeveel gebruikers de startup nu kent, dat wil Verberg nog niet zeggen. “We communiceren alleen de mijlpalen.”

“Er staan overigens meer samenwerkingen in de planning. Daar zijn we druk mee bezig. We zijn relatief klein. De uitdaging is om te kijken hoe we op een slimme manier andere partijen kunnen integreren. We zijn in ieder geval met meerdere grotere partijen in gesprek die wel de data hebben, maar het sociale stuk missen.”

Gebruikers van Whatser kunnen op het platform hun favoriete stekken of merken delen met hun vrienden. Op basis van de locatie en voorkeuren van een gebruiker worden aanbevelingen gedaan voor andere plekken als restaurants of winkels. Persoonlijke suggesties krijgen ze ook via aanbevelingen van vrienden.

Merken en winkeliers kunnen ook tegen betaling communiceren met de gebruikers. Voor iets meer dan 8 euro per maand kan een plek door een merk of bedrijf worden vastgelegd. Gebruikers die het merk of het bedrijf al aan hun lijst hebben toegevoegd, kunnen vervolgens een aanbieding krijgen. Deze aanbieding kan de gebruiker weer delen met zijn vrienden. Gebruikers kunnen op deze manier updates ontvangen van hun favoriete spots. Via de app krijgt de gebruiker nieuws en aanbiedingen. Dat kan gaan om een happy hour, een uitverkoop, of een nieuw menu in een restaurant.

De ondernemingen krijgen een eigen profiel in Whatser. Deze kunnen ze zelf bewerken en updaten. Ook krijgt een onderneming een sticker om op het raam van de fysieke locatie te plakken. De gebruiker kan de QR-code hierop scannen en de locatie makkelijk toevoegen aan zijn lijstje. Hiermee worden loyale klanten beloond. Het gaat volgens Whatser voorbij de eenmalige coupon-jagers, waar veel bedrijven tegenaan lopen bij de bestaande kortingssites.

Reacties op "Startup Whatser sluit overeenkomst met De Telefoongids"

Er zijn tot nu toe 6 reacties geplaatst. Reageer ook!

Goeie strategische zet voor beide partijen! Lijkt me nog wel een grote uitdaging om het MKB echt mee te krijgen. Vooralsnog lijken deze zich nog niet echt bewust van de mogelijkheden van LBS. Zie ook de recente analyse: http://slidesha.re/nIF2uJ

Het is inderdaad goeie strategische zet voor beide partijen, echter betwijfel ik of mensen hier in gaan geloven.

Whatser’s a million euro in debt, fighting their investors in court, and lost 99% of their staff due to unpaid wages. The reality is a lot darker and more interesting than this press release. Stay away from the founders and the investment group, BlueBubbleLab, as it appears both were trying to inflate the company for a quick and dirty exit.

Als ik op de site naar de z.g.n. collectie kijk van de De Telefoongids is het nou niet bepaald rijke content. Een samenwerking met nice site’s zo als http://www.openingstijden.nl, http://www.partyflock.nl of http://www.iens.nl zou voor Whatser en haar gebruikers naar mijn idee meer interessante data opleveren.

Ik vind Whatser een heel handige site om te kijken wat hip en happening is in Amsterdam. Goed om te horen dat ze blijven groeien!

Ziet er inderdaad goed uit die website van Whatser. Is kijken of we die op kunnen nemen binnen het initiatief http://www.telefoongids-online.nl.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers