Deel dit artikel
-

Ticketsite Eventbrite van start in Nederland

Nederland en Duitsland zijn de volgende twee landen waar het Amerikaanse Eventbrite van start gaat. Consumenten en bedrijven die kleine of grote evenementen organiseren, kunnen dat proces uitbesteden naar deze webdienst.

Of het nu een photowalk in over de Maasvlakte is, een meeting van fans VW Kever of een band die een optreden wil doen, Eventbrite wil de online flyer, betaling en logistieke afhandeling van het boekingsproces invullen.

In Amerika bezochten vorig jaar 21 miljoen mensen een event dat via het platform van Kevin Hartz werd georganiseerd. “Zeventig procent van die bijeenkomsten was gratis te bezoeken”, zegt hij tegen Emerce. “Dat kost de organisator dan ook niets. Pas als hij een vergoeding vraagt voor deelname, ontvangen wij ook een vergoeding.”

Sinds de oprichting in 2006 heeft Eventbrite voor een miljard dollar een bruto waarde gegenereerd. Dat is de optelsom van de prijzen voor deelname aan de evenementen. Vorig jaar alleen al was dat 360 miljoen dollar. Dit jaar moet dat groeien tot een half miljard.

Hartz was eergisteren in Duitsland en gisteren in Nederland om de gelokaliseerde versie van de site te lanceren. In Nederland is iDEAL nog niet geïntegreerd als betaaloptie, maar dat komt eraan. “Vanuit mijn vorige bedrijf Xoom, een internationaal betaalbedrijf, weet ik hoe belangrijk het is om je aan te passen aan de lokale merites.”

In het eerste kwartaal van dit jaar ging de ticketsite live in Spanje en Frankrijk.

Hartz zal geen enorme marketingbudgetten besteden in Europa om zijn dienst, die komende maanden ook in ons omringende landen wordt geïntroduceerd, bekend te maken. Vanwege de sterke lokale oriëntatie scoort de site goed in de zoekmachines. Bovendien vertrouwt hij op de ingebouwde socialmediamechanismen als middel waarmee de organisatoren hun events kunnen promoten.

Eventbrite bewerkt Europa vanuit zijn kantoor in Londen. De landensites kennen wel allemaal lokale telefoonnummers om eventuele vragen te helpen beantwoorden.

De hier nieuwe site is een concurrent voor bijvoorbeeld Gidsy, wiens concept vergelijkbaar is met de Ameriaanse ‘oude rot’ op dit terrein.

Sinds 2008 werden er in Nederland zevenduizend events via Eventbrite georganiseerd. Twintig procent van de bijeenkomsten die nu via de site worden georganiseerd, vinden buiten Amerika plaats. Dat moet over een paar jaar meer dan vijfig procent zijn. Daartoe verfijnd Hartz, die nog een groot deel van de tachtig miljoen dollar venture capital in kas heeft, zijn mobiele apps. Enerzijds om organisatoren tickets te laten uitdelen en innemen, anderzijds om aanstaande evenementen in iemands omgeving te doen vinden.

Foto: Glory Cycles (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik

Hmmm, slecht nieuws voor de bestaande Nederlandse ticketsites…er komt een grote golf marketing en technologisch geweld op ze af.

Joep Lecluse

De toetreding tot de Europese markt voor een Amerikaanse club is een logische stap. Het zal echter een uitdaging blijven om echte expertise van de lokale markten te krijgen, want lokalisatie in termen van zoekmachine optimalisatie heeft alleen een positief effect op het bedrijf maar niet de klanten. Ik zie het ook als een kans voor Europese ticketing bedrijven zoals ticketscript om meer acceptatie te krijgen van de nieuwste technologiën die wij nu al introduceren, zoals mobiele ticketing en de Facebook ticketshop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond