Deel dit artikel
-

Top-5 Search marketing

Search marketing

Winnaar: Google

  1. Google
  2. Traffic Builders
  3. SearchResult
  4. Netsociety
  5. Traffic4u

Noud van Alem, hoofd marketing Benelux Google:

In de hele branche van search marketing en ziet Google met name de mkb’er opduiken. "Je ziet steeds meer mkb-bedrijven online gaan en internet gebruiken om groei te realiseren", stelt Noud van Alem, hoofd marketing van Google Benelux. Van de 800.000 mkb’ers die ons land telt, promoot volgens Van Alem zo’n 50 tot 60 procent actief zijn website. "Zoekmachines en dus Google spelen daar een belangrijke rol in."

Van Alem ziet daarnaast ook steeds meer bureaus opkomen die zich specialiseren in search marketing voor het mkb. "Ook voor volgend jaar verwachten we daar groei en samenwerking in." Diezelfde mkb’er zorgt ook voor groei van online marketing: de loodgieter uit Amsterdam wil graag in die buurt gevonden worden. Met nieuwe advertentievormen als Tag en Boost, een eenvoudige versie van Adwords, speelt Google daarop in. Verder heeft de vlucht van mobiel internet de aandacht: "Nu al komt tien procent van de zoekopdrachten vanaf de mobiel. Dat wordt alleen maar meer. Dat lokale gedrag gaat de searchmarkt veranderen."

Wat de techniek betreft noemt Van Alem de verdere verrijking van zoekmachines als belangrijkste ontwikkeling voor komend jaar. "Met bijvoorbeeld realtime informatie. In die trend past de recente lancering van Google Instant Preview, dat bij een zoekactie al een voorbeeld geeft."

Deel dit bericht

7 Reacties

Barry

Toch apart dat Google onder search marketing valt. Ze faciliteren het zeker, maar de campagnes die ze zelf draaien zijn niet om over naar huis te schrijven… En is deze lijst niet voor een groot deel gemaakt om adverteerders te laten zien met wie ze in zee zouden moeten gaan?

Gijs Vroom - Emerce

@Barry We hebben Google van oudsher in de longlist, maar het zou inderdaad beter zijn om ze eruit te halen en er een zoekmachinemarketing-bureau of consultancy lijst van te maken. Dan wordt het idd een lijst van dienstverleners die andere lezers van Emerce, Management Team en Computable aanbevelen en dat is zinniger. Doen we voor 2011.

Gijs Vroom - Emerce

Ter aanvulling – Google moet dan wel bij de exploitanten staan. Je wilt hun service & delivery tenslotte vergelijken met andere partijen.

Gert Jan

Trafficbuilders, en andere bureau's, van harte. En natuurlijk ook Google maar dat is een beetje in vreemde eend in de bijt hier :).

Maarten

Vreemd hoor, hoe objectief is deze lijst? Altijd dezelfde…. Ik mis Tres uit Heerenveen! En hoe komt in godsnaam Netsociecty in deze lijst? Jonge consultants die zich niet goed voorbereiden, hadden niet eens onze website bekeken. Dat is voorbereiding nr 1! Ik zou zeggen, bekijk welke bureaus het meest ervaring heeft en geen jonge snelle mensen die net klaar zijn met hun studie. Google moet er sowiezo uit!

ronald van klooster

Je kunt de lijst op verschillende manier bekijken. In welke markten zijn SEM buro's actief. Het blijft een lijst waar elk buro wat over te zeggen heeft als ie zelf niet op de eerste plek staat. Het is Wolter gegund dat ie daar staat. De opmerking over Netsociety hoort hier naar mijn idee niet te staan. Die moet je met Erik of Maurice delen zodat ze er wat mee kunnen.

Gijs Vroom - Emerce

@Maarten Als objectiviteit wordt gedefinieerd als onpartijdigheid, dan is daar bij het onderzoek rekening mee gehouden. Onder andere de volgende mechanismen moeten daarvoor zorgen:- onderzoeksdoelgroep krijgt een persoonlijke invite om te beoordelen, en het bureau kan dus niet gunstig gezinden laten stemmen- diegene werkzaam bij bureaus mogen niet dit segment beoordelen De respons komt dus van een random groep 'klantorganisaties' die zeggen het bedrijf te kennen of zaken gedaan te hebben met.. Zie verder voor onderzoeksopzet: http://www.emerce.nl/artikel.jsp?rubriek=404797&id=3091631  Belangrijk punt van het onderzoek is verder dat het om een imagoonderzoek gaat. Imago is de perceptie van onder andere de prijs/kwaliteitverhouding. Dit imago hoeft niet evenredig te zijn met de werkelijke prestatie van een bedrijf. Uiteraard is imago wel belangrijk voor bijvoorbeeld het aantrekken van business of personeel. Nog meer nuance: de zaken die uitgevraagd worden hoeven niet altijd de redenen te zijn waarom men voor een bedrijf kiest. Het is dus raadzaam om de uitslagen in dit kader te plaatsen.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond