Deel dit artikel
-

Vodafone de fout in met glasvezelcolportage

Vodafone erkent dat er fouten zijn gemaakt met de verkoop van glasvezel aan de deur. In VARA’s Kassa werd duidelijk dat verschillende klanten getekend hebben voor een abonnement waar zij niet van af konden komen omdat ze binnen acht dagen hadden moeten opzeggen. Maar dat stond nergens in het contract.

Vodafone verkoopt zijn glasvezelproduct aan de deur. Alleen bij de noodzakelijke dertig procent aanmeldingen kan met graafwerkzaamheden worden begonnen. Sommige consumenten zijn in de veronderstelling dat zij alleen een soort intentieverklaringen tekenen, omdat vaak niet eens duidelijk wordt of en wanneer het aantal inschrijvingen gehaald wordt. Zo kan het gebeuren dat na anderhalf jaar plotseling onaangekondigd een installatiepakket op de stoep staat.

Ook zijn toezeggingen gedaan die niet worden nagekomen. Géén nummerbehoud, géén overstapservice en géén gratis volledige aansluiting, maar wél een abonnement.

Na verkoop via colportage heeft een klant recht op acht dagen bedenktijd. Volgens Vodafone ging die bedenktijd in na het tekenen van het contract en het ontvangen van een bevestigingsmail, terwijl de verbinding pas in 2013 werd opgeleverd. Andere providers, zoals UPC, laten de contractdatum pas ingaan op het moment dat het installatiepakket wordt geleverd.

Volgens Bart Combée van de Consumentenbond zijn de contracten nietig omdat Vodafone ze niet correct opstelde. Klanten ontvingen volgens het bedrijf een bevestigingsmail met aanvullende informatie. “Ik sta hier echt met mijn oren te klapperen”, aldus Combée. “De colportagewet schrijft duidelijk voor hoe contracten opgesteld moeten worden, maar Vodafone gaat zijn beleid niet wijzigen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond