Deel dit artikel
-

Yahoo breidt Nederlandse activiteiten uit

Yahoo wil starten met sociale internetdiensten op de Nederlandse markt. Volgend jaar komt er een Nederlandse variant van Yahoo Answers en mogelijk ook van Flickr. Dat zegt een Europese topman van het bedrijf tegen Emerce. De Nederlandse portal van Yahoo is vooralsnog, vergeleken met veel andere landen, zeer karig gevuld.

In Nederland is Yahoo alleen actief met een Nederlandse versie van productvergelijkingssite Kelkoo, een Nederlandstalige variant van haar zoekmachine en Yahoo Search Marketing (voorheen Overture). De portal is een ‘light variant' en biedt vergeleken met bijvoorbeeld de Amerikaanse, Britse, Duitse of Spaanse portal een minimum aan inhoud. "Het merk Yahoo is relatief klein in Nederland," geeft Stephen Taylor, vice president van Yahoo Search Europa toe.

Portal uitbouwen via user generated content
Yahoo.com is, gemeten naar unieke bezoekers, de best bezochte site van de Verenigde Staten. De site had in oktober bijna 120 miljoen unieke bezoekers. Google, de nummer twee, had iets meer dan 110 miljoen bezoekers. In Nederland was Google dit jaar de meest bezochte site volgens onderzoekers Multiscope. Yahoo komt niet voor in de top-20 van Nederlandse sites.

Terwijl de Amerikaanse portal van Yahoo is gegroeid door zelf heel veel content te verzamelen, ziet Taylor voor Nederland een ander groeiscenario voor zich. "Het is logisch om in Nederland met user generated content te beginnen, dus met lokale varianten van sociale Yahoo-diensten als Answers en Flickr." Vervolgens kan de portal worden uitgebouwd met andere content, onder meer door samenwerkingen met andere partijen, aldus Taylor.

Marktaandeel zoekmachine vergroten
Yahoo wil het marktaandeel van haar zoekmachine in Europa vergroten, vertelt Taylor. De zoekmachine van Yahoo is in de Verenigde Staten populair vergeleken met Nederland en de rest van Europa.

In de V.S. groeide het marktaandeel van de zoekmachine van Yahoo in oktober harder dan dat van Google, als wordt afgegaan op cijfers van onderzoeker Nielsen. Het marktaandeel van Google is in de V.S. zo'n 50 procent en het aandeel van Yahoo is iets minder dan 24 procent. In Nederland is Google met een aandeel van 90 procent allesoverheersend, en heeft Yahoo een aandeel van minder dan een procent.

Nieuw advertentiesysteem
De resultaten van Yahoo waren het laatste kwartaal slecht. De winst daalde met 37 procent, terwijl Google zijn winst zag verdubbelen. De slechte cijfers waren volgens het bedrijf vooral te wijten aan tegenvallende advertentieverkopen. De vertraagde introductie van een nieuw advertentiesysteem, Panama, is volgens Taylor ook de oorzaak van de tegenvallende cijfers. "We hadden eerder met het systeem moeten komen."

In De Verenigde Staten wordt Panama momenteel uitgerold. Taylor: "Het product is af, en nu moeten we adverteerders over zetten." Europa, waaronder Nederland, volgt in 2007. Het nieuwe advertentiesysteem is, zo zegt Taylor, een verbetering vergeleken met het huidige platform voor adverteerders. Het systeem, dat adverteerders en site-exploitanten aan elkaar koppelt, is, zo zegt Taylor, beter dan Google AdWords/AdSense. "Wij gaan een stap verder dan Google." Gebruikers zijn volgens hem vooral tevreden over het gebruiksgemak.

Panama is, in tegenstelling tot Google AdWords, een stuk minder open en niet volledig geautomatiseerd. Elke site-exploitant die in het netwerk wil worden opgenomen, moet eerst persoonlijk contact hebben met Yahoo, vertelt Taylor. Uiteindelijk wil Yahoo wel naar zo'n advertentiemodel toe, zegt hij. "We willen net zo open zijn als Google. Dat is een volgende stap."

Sociale sites koppelen aan traditionele content
Vorige week werd bekend dat Yahoo intern grondig gaat reorganiseren en dat een aantal topmensen het veld moet ruimen. Volgens Taylor is de reorganisatie met name bedoeld om de doelstellingen van Yahoo ‘in lijn te krijgen' met de interne organisatie. Door de reorganisatie is een groot aantal losse diensten, met name in de V.S., overgebracht naar enkele grote onderdelen. Zo wordt het mogelijk om diensten beter met elkaar te integreren, aldus Taylor.

Een voorbeeld daarvan is de koppeling van Yahoo Answers aan de algoritmische zoekmachine. Of het gebruik van content van Flickr, Yahoo Video of Answers op de Amerikaanse portalsite. In de integratie van de verschillende sociale sites én de traditionele sites van Yahoo, ziet Taylor veel mogelijkheden voor Yahoo.

Sponsor voor Yahoo Answers
Yahoo Answers, dat een jaar geleden grootschalig werd gelanceerd, scoorde boven verwachting goed, zegt Taylor. De site is ondertussen na de Yahoo Homepage, Yahoo Mail en de zoekmachine wereldwijd het best bezochte domein van Yahoo. De site heeft 60 miljoen geregistreerde gebruikers.

Het belangrijkste doel van Yahoo Answers is nog steeds het uitbouwen van de gemeenschap, zegt Taylor. Ondertussen is gestart met het plaatsen van advertenties bij zoekresultaten van de vraag-en-antwoord database. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor bedrijven om vragensecties te sponsoren.

In Het Verenigd Koninkrijk sponsort supermarktketen Sainsbury's de ‘voedsel en drank' sectie. Niet alleen de naam van de keten is zichtbaar, maar het bedrijf stelt zelf ook vragen. "Het is voor gebruikers altijd zichtbaar dat er een sponsor achter een vraag zit," benadrukt Taylor. Als gebruikers iets negatiefs zeggen over een bedrijf dat een sectie sponsort, worden zulke bijdragen niet weggehaald. Taylor: "Bedrijven hebben geen controle over wat er gebeurt."

Taylor zegt dat er, naast deze twee ‘verdienmodellen', nog tal van andere mogelijkheden zijn om geld te verdienen met een sociale site als Answers. Betaalde content is een optie, maar hij ziet meer in manieren waarbij geld verdiend wordt door écht onderdeel te worden van de gemeenschap. Welke dat zijn, moet nog blijken. "We zijn ze zelf ook nog aan het ontdekken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond