Deel dit artikel
-

De Zaak met klikbaar papier

Tijdschrift voor ondernemers De Zaak test als eerste uitgave het Clickable Paper van fabrikant Ricoh. Die probeert papier interactief te maken en zo een brug te slaan tussen drukwerk en online.

Het gaat om een koppeling van tijdschriftpagina’s met online inhoud zoals video’s, webpagina’s en webwinkels. Via een losse app (Android of iOS) wordt een pagina gescand en extra materiaal ontsloten.

QR-codes spelen hier geen rol. De gebruiker ziet bij het ‘fotograferen’ van de pagina op het beeldscherm vensters verschijnen die rechtstreeks doorverwijzen naar online content. Dat kan een video zijn op YouTube, maar ook een speciale Twitter-feed of Facebook-pagina. Advertenties met speciale aanbiedingen kunnen de lezer zelfs rechtstreeks naar de juiste plek in een webshop leiden.

‘Met Clickable Paper voegen we echt iets toe aan ons papieren tijdschrift. We kunnen nu eenvoudig de brug slaan naar het online platform van De Zaak, waar onze lezers een schat aan aanvullende informatie en diensten vinden’, stelt hoofdredacteur Armand Landman.

In de interactieve editie van De Zaak staat een interview met een Rotterdamse ondernemer. Via Clickable Paper is de video van het complete interview op YouTube te zien en wordt verwezen naar een bijbehorend white paper. Voor adverteerders zijn er ook mogelijkheden. Automerken die zich op zakelijke rijders richten, zouden met Clickable Paper de mogelijkheid kunnen bieden om direct een proefrit te boeken of een actuele prijslijst op te vragen.

Armand Landman presenteert de toepassing op 25 september in Londen tijdens het PODi European App Forum. Clickable Paper van Ricoh zal vanaf het eerste kwartaal in 2014 beschikbaar zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Johan

Is dit niet gewoon hetzelfde als wat Layar doet?

Jakeson

Ricoh ook wanhopig op zoek naar toegevoegde waarde. Lijkt inderdaad gewoon op Layar of Aurasma etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond