Deel dit artikel
-

Zesde Europese overname voor Rakuten

De Japanse e-commercegigant Rakuten koopt het Franse logistiekbedrijf ADS. Diens robottechnologie moet in handen komen van de kleine en grotere online handelaren, beginnend in Frankrijk en Japan en uiteindelijk wereldwijd.

Hoeveel Rakuten betaalt voor Alpha Direct Services (ADS) maken de Japanners niet bekend (PDF). Uit het overnamebericht blijkt enkel weer duidelijk dat Rakuten in Europa een degelijke infrastructuur aan het bouwen is voor de handel en distributie van fysieke goederen en digitale diensten.

ADS is een bedrijf dat IT en robotica combineert voor opslagcentra. Daardoor zijn verscheidene Franse webwinkels in staat om bestellingen nog op de dag van bestelling op locatie af te leveren. Buitenlandse bestellingen kunnen een dag later al op bestemming zijn.

De technologische kennis zal in Frankrijk worden ingezet, maar het Japanse hoofdkantoor laat vrij duidelijk horen dat ze de gekochte technologie graag wil importeren voor eigen aanwending. ADS’ systemen moeten ook snel beschikbaar komen in de andere landen waar Rakuten nu actief is: Duitsland en Engeland.

Dat moet tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden:

Rakuten kocht in de afgelopen paar jaar verscheidene Europese bedrijven om zijn niet-Japanse activiteiten uit te bouwen. Het gaat meestal om lokale bedrijven met hoge expertise. Waar Amerikanen vaak marktaandeel kopen, kopen de Japanners kennis en kunde. Vervolgens investeren ze in de internationale opschaling daarvan.

*) Zie hier Emerce’ eerdere berichtgeving over Rakuten

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond