Geplaatst door Gemalto

Gemalto introduceert nieuwe oplossingen voor het beveiligen van big data

Amsterdam, 6 september 2016 – Gemalto (Euronext NL0000400653), wereldleider in digitale beveiliging, heeft haar SafeNet databescherming portfolio fors uitgebreid. Gemalto’s SafeNet-oplossingen voor gegevensencryptie en tokenization kunnen nu worden ingezet voor het beschermen van gegevens in de meest gebruikte big data-omgevingen. Dit is mogelijk dankzij technologische integraties met oplossingen van vooraanstaande leveranciers zoals MongoDB, Cloudera, DataStax, Hortonworks, IBM en Zettaset. Het nieuwe aanbod maakt het eenvoudiger voor bedrijven om big data in de cloud, in het datacenter en in gevirtualiseerde omgevingen te beschermen.

Dankzij de uitbreiding van het portfolio biedt Gemalto de breedste ondersteuning voor encryptie van big data binnen de branche. Daarnaast beschikken bedrijven nu over de flexibiliteit om big data te beveiligen in overeenstemming met specifieke configuraties van applicaties, bestanden, databases en disks, en zelfs op block-level. Klanten kunnen zo, ongeacht de gegevensbron, zorgen voor transparante encryptie en volledige databescherming op elk punt binnen de big data-stroom in hun organisatie, van het genereren van data tot en met de overdracht en opslag.

Dankzij het uitgebreide SafeNet-portfolio profiteren klanten en channel partners van:

·       Geavanceerde Format Preserving Encryption (FPE): Organisaties kunnen de SafeNet ProtectApp en SafeNet ProtectDB inzetten voor gegevensencryptie binnen zowel applicaties als bij databases. Bij de databases kan dit tot op colomn-level. Dit zonder het formaat van de data of de structuur van de database te veranderen.
·       Uitgebreide encryptie voor Hadoop: Organisaties kunnen het volledige aanbod van SafeNet-oplossingen gebruiken binnen Hadoop-infrastructuren om data te beschermen op het niveau van bestanden, mappen, databases, applicaties en disks, en dit zelfs tot op block-level. Gemalto biedt Hadoop-gebruikers de mogelijkheid om bestanden te versleutelen en gebruik te blijven maken van analytische tools die big data-implementaties aantrekkelijk maken. Deze flexibiliteit wordt aangevuld met granulaire toegangscontrole voor het beheer van encryptiesleutels van SafeNet.
·       Een uitgebreid ecosysteem voor gegevensencryptie binnen NoSQL-databases: Organisaties kunnen nu data in elke NoSQL-database beschermen. Dat geldt onder meer voor databases van vooraanstaande leveranciers als MongoDB, Cassandra, Couchbase en HBase.
·       Big data-beveiliging voor de populairste cloud- en virtualisatieplatforms: Organisaties kunnen de SafeNet-oplossingen voor gegevensencryptie en zakelijk beheer van encryptiesleutels inzetten voor het beschermen van big data binnen populaire cloud-platforms zoals Amazon Web Services, Microsoft Azure, IBM SoftLayer, Google Cloud Platform, Rackspace, CenturyLink, VMWare en Virtustream.

“In de huidige digitale economie willen organisaties de mogelijkheden die big data biedt ten volste benutten Zij putten waardevolle inzichten uit enorme hoeveelheden data in diverse formaten en uit alle mogelijke bronnen. Deze inzichten worden vertaald naar een business plan die dankzij de inzichten met succes kan worden geïmplementeerd”, aldus Dirk Geeraerts, identity & data protection expert bij Gemalto. “Door de groeiende datavolumes en diversiteit aan gegevensbronnen groeit het beveiligen van big data-omgevingen uit tot een reusachtige opgave voor datagestuurde organisaties. Het SafeNet-portfolio biedt bedrijven de mogelijkheid om big data in met de meest uiteenlopende formaten en in alle mogelijke omgevingen te beveiligen. Op deze manier kunnen organisaties met meer vertrouwen enorme hoeveelheden data beschermen, van de rand tot de kern van het netwerk.”

“Naast de enorme datavolumes is de diversiteit aan architectuurverschillen tussen big data-omgevingen een van de belangrijkste problemen rond het beschermen van big data-omgevingen”, aldus Garrett Bekker, senior security analist bij 451 Research. “Met een oplossing die data op verschillende niveaus beschermt, zoals bestanden, databases en applicaties, kunnen bedrijven hun big data op flexibele wijze beschermen, ongeacht het gebruiksscenario.”

“MongoDB is de populairste niet-relationele database. Gebruikers hebben behoefte aan eenvoudig en veilig beheer van hun bedrijfskritische applicaties”, aldus Alan Chhabra, vice president Partners bij MongoDB. “Samen met Gemalto kunnen we onze zakelijke klanten een geoptimaliseerde oplossing bieden met transparante gegevensencryptie en beheer van encryptiesleutels, aansluitend op de belangrijkste beveiligingsvraagstukken waarmee zij te maken hebben.”

“De techniek van CouchBase wordt steeds toegepast in applicaties die verband houden met de digitale economie. Dit vraagt om optimale beveiliging”, aldus Ravi Mayuram, senior vice president bij CouchBase. “Voor organisaties die vertrouwen op gevoelige informatie om zakelijke beslissingen te nemen, is het van cruciaal belang om te voldoen aan de eisen van de wet- en regelgeving. Onze samenwerking met Gemalto biedt klanten de beste encryptie voor het beschermen van applicatiedata in NoSQL-databases.”

·       Gemalto SafeNet KeySecure for MongoDB Encryption
·       Securing MongoDB with Gemalto SafeNet ProtectFile
·       Securing Sensitive Data in Hadoop Clusters with Gemalto SafeNet ProtectFile