Meerderheid Nederlanders laat zich verleiden tot extra aankopen om korting te krijgen

Amsterdam, 18 februari 2015 – Driekwart van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een kortingscode op internet. Daarnaast laat meer dan de helft (57%) zich weleens verleiden om een extra product te kopen om zo gebruik te kunnen maken van een kortingscode. Vorig jaar was dit nog slechts 42%. Dit blijkt uit de jaarlijkse barometer* van ActiePagina.nl over het gebruik van kortingscodes.

Online shoppen was vorig jaar nog populairder dan het jaar ervoor (51% t.o.v. 28%). En ook dit jaar worden kortingscodes gezien als een manier om slim te besparen die ook nog eens veel voldoening geeft. Vaker dan vorig jaar (32% t.o.v. 28%) wordt een aankoop afgebroken wanneer er geen kortingscode ingezet kan worden. Vrouwen (36%) stoppen om deze reden vaker hun online aankoopproces dan mannen (28%).  Wie geen kortingscode heeft, zal in 35% van de gevallen de aankoop uitstellen, deze bij een andere aanbieder voortzetten (32%) of het product in zijn geheel niet meer aanschaffen (30%).

Geld besparen

Prijzen vergelijken ziet de Nederlandse consument dit jaar wederom als de belangrijkste manier om geld te besparen. Vaker dan voorgaand jaar wachten we met onze aankoop tot het artikel van onze keuze in de aanbieding of uitverkoop is. Driekwart van de Nederlanders bespaarde in 2014 op deze wijze geld, tegenover 47% in 2013. Daarnaast zijn we nog meer gehecht geraakt aan onze klantenkaart, gaan we actiever op zoek naar kortingscodes en kopen we vaker tweedehands artikelen. Opvallend hierbij is dat simpelweg ‘minder kopen’, in tegenstelling tot 2013, uit de top drie manieren om te besparen is verdwenen.

De manier waarop er bespaard wordt, verschilt per sekse. Mannen besparen met name door online te shoppen (55%), in het buitenland te winkelen (23%) of in de fysieke winkel te onderhandelen over de prijs (22%). Vrouwen daarentegen besparen voornamelijk geld door aanbiedingen te shoppen (79%), een klantenkaart te gebruiken (62%) of tweedehands artikelen op de kop te tikken (36%).

Reductie op aankoopprijs

De barometer laat verder zien dat Nederlanders nog steeds het meest geïnteresseerd zijn in korting in de vorm van vermindering van de europrijs (45%). Ook ziet de consument graag een procentuele korting (24%) en een gratis verzending van het product (15%).

Dagjes uit, reizen en vakantie, mode en entertainment blijven populair bij het online inzetten van kortingscodes: er wordt net als een jaar geleden in deze categorieën regelmatig gebruik gemaakt van deze kortingsmogelijkheid. In fysieke winkels worden coupons, net als in 2013, vooral ingezet voor de aankoop van cosmetica (30%).

Mike Lester, General Manager bij ActiePagina.nl licht toe: “Onze jaarlijkse studie bevestigt dat steeds meer mensen de weg naar slim online shoppen weten te vinden en kortingscodes inzetten. Het past bij de tijdsgeest om via een gratis oplossing op toegankelijke wijze te besparen op online aankopen.”

*Onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl uitgevoerd door Panelwizard, december 2014