Geplaatst door Electronic Media Reporting

Nederlandse multimedia vallen in de prijzen

De World Summit Award Global 2011 competitie is een invitatietoernooi. Per land kan slechts één inzending per categorie plaatsvinden. De selectie wordt gedaan door een nationale expert met een paar deskundigen. In 2005 was Bernhard van Oranje de nationale expert. Dit jaar was Drs Herman van Oorschot nationaal expert. In totaal waren er 425 inzendingen uit 160 landen. De inzendingen zijn beoordeeld door 30 experts uit 30 landen.

De World Summit Award is ingesteld in het kader van de Wereld top over de Informatiemaatschappij van de Verenigde Naties in 2003 te Geneve en 2005 in Tunis. Intussen zijn er drie competities:
– de World Summit Award Global, een tweejaarlijkse wedstrijd van digitale media;
– de World Summit Youth Award, een jaarlijkse wedstrijd van digitale media voor jongeren tot 30 jaar;
– de World Summit Award Mobile, een tweejaarlijkse wedstrijd van mobiele media.
In 2015 zal de Verenigde Naties een evaluatie van de effecten van de Wereldtop houden. In dat jaar zullen World Summit Award competities eindigen. De World Summit Award Database bevat meer dan 2500 inzendingen sinds 2003.

De World Summit Award competities worden georganiseerd door het not-for-profit organisatiebureau ICNM in Salzburg, Oostenrijk en werkt onder de WSA Raad van Bestuur, die bestaat uit 15 leden uit 15 landen. De competities worden gesponsord door de Oostenrijkse regering, internationale instituten en bedrijven.