Geplaatst door RONIS Internetdiensten

Online spaarprogramma brengt licht in de donkere dagen

NuCash.nl is al enkele maanden actief op het web. Het is een online spaarprogramma waarbij iedereen met een computer en een Nederlands bankrekeningnummer zich kan inschrijven (mits 16 jaar of ouder). Eenmaal aangemeld is het mogelijk om op verschillende manieren saldo te sparen, bijvoorbeeld door het lezen van reclame e-mails en het meedoen aan enquêtes en marktonderzoeken.

Elke actie wordt gesponsord door een adverteerder. De e-mails die NuCash stuurt bevatten advertenties van bedrijven zoals KPN, Neckermann, Postcode Loterij, Menzis en nog meer gerenommeerde merken. Normaal worden er hoge bedragen uitgegeven aan zendtijd op televisiestations of advertenties in dagbladen, in dit geval krijgt iedereen die de advertentie bekijkt een aantal centen.

Stel dat één op de 100 lezers van zo’n e-mailing daadwerkelijk actie onderneemt en het product koopt of de dienst besteld, dan is de actie voor de adverteerder geslaagd. Deze heeft namelijk niet alleen vele klanten erbij, ook de merkbekendheid (branding) is flink gestegen. Een groot deel van de lezers zal immers niet direct een (impuls)aankoop doen, maar de kans is wel groot dat mocht de klant ooit een dergelijk product nodig hebben, ze alsnog bij de desbetreffende adverteerder aankloppen.

Naast NuCash zijn er nog vele andere online spaarprogramma’s, welke stuk voor stuk discreet met privacygevoelige informatie omgaan. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je e-mailadres straks op straat ligt en gebruikt wordt voor spamming. Lid worden bij een spaar- of cashbacksite betekent dat je ook alleen van hun e-mails ontvangt, en dus nooit uit naam van derden zoals sponsoren.

Het invullen van je bankgegevens is pas noodzakelijk bij het aanvragen van een uitbetaling, in ons geval is dat vanaf 10 euro. Je vult dan je bankrekeningnummer in en kunt het geld binnen 14 dagen tegemoet zien op je rekening. Met het afgeven van je bankrekeningnummer kan een bedrijf overigens nooit geld van je rekening halen; hiervoor is expliciet een machtiging nodig. Bang zijn je geld kwijt te raken is dus absoluut niet nodig.