Geplaatst door Skimming Blocker card

Oplossing in strijd tegen contactloos zakkenrollen

Leeuwarden, 7 juni 2016 – Nu steeds meer mensen slachtoffer worden van contactloos zakkenrollen, komt het Nederlandse bedrijf Fidem Pecunia met een oplossing. Een Skimming Blocker – een kaart die mensen gewoon tussen hun pasjes in hun portemonnee kunnen stoppen – voorkomt dat handige dieven met een scanapparaat of een smartphone ongezien geld opnemen van hun bankpas of credit card.

Bankpassen en creditcards hebben tegenwoordig een NFC chip, waardoor contactloos betalen zonder pincode mogelijk is. Of de kaart is uitgerust met NFC kun je zien aan het WIFI teken op de kaart. Het gaat om zogeheten Near Field Communication (NFC). Dit biedt dieven de kans om met elektronische apparaatjes ongezien geld te pinnen van die kaarten. Of om identiteitsgegevens zoals rekeningnummer, transacties, vervaldatum, etc. van de credit cards te kopiëren.
Ze gebruiken daarbij dezelfde apparatuur die winkeliers gebruiken of een smartphone met speciale snuffelsoftware, waarmee ze naast of achter iemand gaan lopen en diens pasjes scannen. In februari leidde een reportage van de Consumentenbond over dit contactloos zakkenrollen tot veel ophef in Nederland. In een filmpje liet onderzoeksjournalist Bert Quist zien hoe je gerold of geskimd kunt worden, terwijl je bankpas of creditcard gewoon in je jaszak of tas zit. Door mee te kijken bij het pinnen of door een warmtefoto te nemen komen dieven aan iemands pincode en kunnen ze ook bedragen van boven de 50 euro contactloos te rollen.
Deze vorm van diefstal is in heel Europa een groeiend probleem. Onderzoek heeft uitgewezen dat 16 procent van de Europeanen jaarlijks gemiddeld 9500 euro verliezen aan financiële fraude.

Om zich te beschermen zouden consumenten om elk pasje aluminiumfolie of een metalen plaatje bij elk kaartje in hun portemonnee moeten doen. Erg onhandig. Daarom zocht het bedrijf Fidem Pecunia – Latijns voor ‘bescherm je geld’ – naar een oplossing. Die vond het in de eerste interactieve anti-skimming kaart in de wereld. Deze gepatenteerde kaart detecteert de skimming apparatuur, vormt een zogeheten ‘protective field’ van 10 millimeter om de kaarten heen en jamt onmiddellijk het signaal, waardoor de kaarten onleesbaar worden. Net zoals de inmiddels verboden radarverklikkers in auto’s dat vroeger deden. Wie de Skimming Blocker midden in zijn portemonnee stopt beschermt daarmee zes pasjes aan de voorkant en zes aan de achterkant. In Amerika en Australië is de kaart enorm populair. Daarom wordt hij nu ook in Nederland op de markt gebracht.

,,Het probleem van contactloos zakkenrollen is veel groter dan mensen beseffen en neemt snel toe,” stelt Jeroen Trompert van Fidem Pecunia. ,,Het gebeurt vaak op plaatsen waar veel mensen zijn, zoals in een drukke tram of metro, in winkelcentra of tijdens festivals. Het is zo gemakkelijk om met zo’n ding in je hand kaarten te skimmen. En de schade kan oplopen tot bedragen van duizenden euro’s. Het is een groeiend maatschappelijk probleem, waar deze kaart een echte oplossing voor biedt.”