Oracle breidt Big Data-portfolio uit met Oracle Big Data SQL

Organisaties zijn meer dan ooit op zoek naar innovatieve manieren om een groter volume aan data te beheren vanuit meerdere bronnen. Technologieën als Hadoop en NoSQL bieden specifieke manieren om big data-problemen aan te pakken. Toch kunnen ze zorgen voor datasilo’s, die datatoegang en -analyse bemoeilijken. Om essentiële informatie uit big data te halen, moeten bedrijven hun databeheerarchitectuur veranderen in een big data-beheersysteem. Dit systeem integreert naadloos alle soorten data uit verschillende bronnen, waaronder Hadoop, relationele databases en NoSQL. Zo maximaliseren ze de waarde van informatie en profiteren bedrijven optimaal van hun big data. Een big data-beheersysteem vereenvoudigt niet alleen de toegang tot alle data, het helpt organisaties ook het maximale te halen uit de expertise binnen de organisatie, de beveiliging op peil te houden voor bedrijfskritische data en gevoelige of gereglementeerde informatie optimaal te beheren.

Om aan de vraag van organisaties naar uitgebreide big data-oplossingen te voldoen, introduceert Oracle Oracle Big Data SQL, een essentieel onderdeel van een big data beheersysteem. De oplossing maakt een einde aan datasilo’s om zo informatietoegang en -discovery te vereenvoudigen. Hierdoor zijn klanten in staat één SQL-query via Hadoop, NoSQL en Oracle Database te draaien, waarmee dataverplaatsing geminimaliseerd wordt, de performance verbetert en datasilo’s nagenoeg verdwijnen. Met Oracle Big Data SQL behalen klanten concurrentievoordeel door eenvoudiger inzicht te krijgen en tegelijkertijd data te beschermen en de governance te versterken. Verder maakt deze oplossing het voor organisaties mogelijk bestaande SQL-investeringen in menselijk kapitaal en applicaties optimaal te benutten.

Nieuwsfeiten

• Oracle introduceert Oracle Big Data SQL, SQL-gebaseerde software die data uit Hadoop, NoSQL en Oracle Database naadloos integreert.
  • Oracle Big Data SQL draait op Oracle Big Data Appliance en werkt in combinatie met Oracle Exadata Database Machine.
  • Oracle Big Data SQL verbindt bewezen technologieën en vereenvoudigt informatietoegang met standaard SQL. Dit stelt organisaties in staat alle bedrijfsdata te doorzien en sneller inzichten te genereren, wat kan helpen hun business te transformeren.
  • Met een unieke architectuur en Smart Scan-technologie afkomstig uit Oracle Exadata kan Oracle Big Data SQL alle soorten gestructureerde en ongestructureerde data doorzoeken en tegelijkertijd dataverplaatsing minimaliseren. Dit zorgt voor een aanzienlijk snellere analyse van data die is verdeeld over Hadoop, NoSQL en Oracle Database.
  • Met deze oplossing halen organisaties het maximale uit de SQL-vaardigheden van hun mensen zonder te investeren in kostbaar nieuw talent. Bedrijven profiteren daarnaast optimaal van hun bestaande technologische investeringen.
  • Met Oracle Big Data SQL zijn de beveiligingsmogelijkheden van Oracle Database ook beschikbaar voor Hadoop en NoSQL, dit geldt ook voor de bestaande security-policy’s van een organisatie.
  • Oracle Big Data SQL is verkrijgbaar vanaf het derde kwartaal van 2014.
  • De big data-oplossingen van Oracle, waartoe Oracle Big Data SQL ook behoort, stellen klanten in staat sneller inzicht te krijgen en forecasts te maken, de toegang tot data te vereenvoudigen en big data te beheren en beveiligen.
  • Neem vandaag, 15 juli 2014, om 19:00 uur Nederlandse tijd deel aan de webcast en kom meer te weten over Oracle Big Data SQL.

Snel ontdekken en voorspellen

• Organisaties kunnen SQL inzetten om data uit al hun databeheersystemen te doorzoeken en analyseren. Zo hoeven ze niet langer data te kopiëren en verplaatsen van het ene platform naar het andere. Of data te analyseren met een door MapReduce mogelijk gemaakte taal. Of aparte query’s voor elk platform op te zetten en dan maar zien hoe de resultaten met elkaar te verbinden.
  • SmartScan-technologie, afkomstig uit Oracle Exadata, werkt lokaal, zodat de benodigde data voor een bepaalde query snel gevonden zijn. Dit minimaliseert dataverplaatsing en vergroot de prestaties.
  • Oracle Big Data SQL biedt populaire SQL-gebaseerde business-intelligence-tools en -applicaties. Deze geven eenvoudiger toegang tot Hadoop- en NoSQL-databronnen buiten het traditionele datawarehouse. Hierdoor verkrijgen bedrijven sneller bigdata-inzichten die ze kunnen inzetten voor de bedrijfsvoering, zonder bestaande applicaties en tools te veranderen.

Toegang vereenvoudigen

• Big data benutten voor de bedrijfsvoering vereist nieuwe technologieën, talen en vaardigheden. Oracle vereenvoudigt toegang tot big data in het bedrijf door relationele en non-relationele technologieën te combineren in één enkele architectuur, en gebruik te maken van SQL, de standaardtaal voor toegang tot data.
  • Door SQL uit te breiden naar het volledige enterprise-data-ecosysteem kunnen organisaties bestaande SQL-vaardigheden gebruiken om alle data te doorzoeken en analyseren.
  • Integratie met databeheersystemen van Oracle zorgt voor snelle implementatie en een lage total cost of ownership voor wat betreft Hadoop-, relationele en NoSQL-data. Daardoor kunnen klanten data-inzichten meteen veiligstellen.

Beheren en beveiligen

• Oracle Big Data Appliance bevat uitgebreide mogelijkheden voor dataversleuteling om dataprivacy te beschermen en te voldoen aan regelgeving. Met ‘data at rest’ en netwerkversleutelingsmogelijkheden is gevoelige en gereglementeerde informatie, opgeslagen in Oracle Big Data Appliance, beschermd tegen diefstal en ongeautoriseerde toegang. Oracle Big Data Appliance beschikt ook over hoogwaardige authenticatie (Kerberos), autorisatie (LDAP- en Apache Sentry-project) en auditing (Oracle Audit Vault en Database Firewall). Deze opties zijn automatisch in te stellen bij installatie, wat het proces van het versterken van Hadoop fors vereenvoudigt.
  • Om organisaties nog beter te laten profiteren van de voordelen van big data zonder data-governance in gevaar te brengen, breidt Oracle Big Data SQL de geavanceerde beveiligingsmogelijkheden van Oracle Database uit naar Hadoop- en NoSQL-data. Met Oracle Big Data SQL profiteren klanten van bewezen Oracle Database-beveiligingsoplossingen voor databewerking, machtigingsanalyse en krachtige beheertools, die geautoriseerde gebruikerstoegang tot data beperken.
  • Met Oracle Big Data SQL passen klanten bestaande security-policy’s toe binnen Hadoop en NoSQL. Dit is een uitbreiding van enterprise-governance en security voor gevoelige en gereglementeerde data in de onderneming.

Quotes

• “Nu organisaties steeds meer verschillende databronnen gebruiken – naast de relationele databases als Hadoop en NoSQL – wordt data steeds meer afgezonderd. En dat belemmert data-analyses en -inzichten en beperkt het zicht op het echte potentieel van big data”, zegt Andrew Mendelsohn, executive vicepresident Database Server Technologies van Oracle. “Oracle Big Data SQL maakt gebruik van de populaire, beproefde SQL-query-taal om deze silo’s te doorbreken en big data eindelijk organisatiebreed beschikbaar te maken. Oracle blijft toonaangevend in database-innovatie met deze eenvoudige, maar krachtige oplossing voor organisaties. Hiermee krijgen ze toegang tot hun data, halen het maximale uit hun bestaande investeringen en competenties en krijgen nieuwe waarde en inzichten die hun business kunnen veranderen.”
  • “Oracle Big Data Appliance is een uitstekende keuze voor klanten die willen werken met de volledige suite van Cloudera’s toonaangevende op Hadoop gebaseerde technologie. Deze oplossing is kosteneffectiever en sneller te implementeren dan een doe-het-zelf-cluster”, zegt Mike Olson, oprichter, chief strategy officer en voorzitter van de raad van bestuur van Cloudera. “Als het gaat om data doorzoeken in Hadoop, zien we een sterk toenemende vraag van klanten naar SQL. Daarom heeft Cloudera Impala ontwikkeld – dat Oracle opneemt in Oracle Big Data Appliance – om klanten in staat te stellen data native en efficiënt te doorzoeken met SQL in Hadoop. Voor klanten die data, verspreid over Hadoop en Oracle Database, moeten doorzoeken en analyseren, biedt Oracle Big Data SQL ondersteuning voor HDFS. Ook zorgt het voor behoud van hun bestaande SQL-expertise en security-policy’s en maakt het eenvoudiger om Hadoop te integreren met hun bestaande Oracle-infrastructuur.”

Notes to Editors

Meer bronnen