Uitgaven digitale reclame stijgen 40 procent

Adverteerders gaan in de komende jaren 40 procent meer uitgeven aan internetreclame. Kranten en tijdschriften zijn de grote verliezers, omdat bedrijven daar minder ruimte gaan kopen. Online beleeft display advertising een opleving.
Dat blijkt uit mondiale voorspellingen over reclameuitgaven door mediabureau ZenithOptimedia (PDF).
De uitgaven via internet stijgen volgende jaar met 14 procent en in 2013 met 17,9 procent. Het bureau: “Het belang van internet voor adverteerders is onderbelicht in deze getallen”. Bedrijven hebben enkel zicht op en controle over de kanalen waar ze reclame op inkopen. Indirect is hun bereik en invloed echter wijder, omdat ze ook met klanten kletsen op social media van zichzelf op van derden, zoals Youtube, Twitter en Facebook.
Mondiale mediabestedingen 2009 – 2013:
Het aandeel van digitale bestedingen groeit van 2009 tot 2013 met 40 procent tot een marktaandeel van 17,9 procent. Dat is nagenoeg even veel als wat adverteerders bij kranten uitgeven.
ZenithOptimedia, onderdeel van Publicis Groupe, is niet het enige bedrijf dat deze dagen cijfers publiceert. Hieronder volgt een opsomming van de uitspraken van andere mediabureaus. Stuk voor stuk laten ze voor 2010 een sterkere groei zien dan 2011:
- ZenithOptimedia verwacht mondiaal 4,9 procent groei voor heel 2010 en 4,6 procent in 2011
- WPP-dochter GroupM: 5,9 procent groei en volgend jaar 5,8 procent
- Magna Global: 6,9 procent toename dit jaar en 5,4 procent groei in 2011
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond