Veertig procent Nederlanders kijkt digitale televisie

In een half jaar tijd gingen 14 procent meer huishoudens digitale televisie kijken, wat het totaal nu op 40 procent brengt.
Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Stichtig Kijkonderzoek (SKO) naar het kijkgedrag van Nederlanders.
Nederlanders beginnen gestaag het analoge tv-signaal in te ruilen voor het digitale. Hoewel 40 procent van de huishoudens digitaal kán kijken, neemt nog 73 procent ook analoge televisie af via de kabel. Dat was eind 2007 nog 78 procent. Het percentage ligt boven de 100 procent omdat digitale kabelkijkers veelal ook nog analoge tv hebben.
In december 2007 rapporteerde Telecom Paper dat toen al 42 procent van de huishoudens digitaal televisie keek. De cijfers van SKO worden door de mediamarkt echter als maatgevend gehanteerd.
Tussen eind december 2007 en eind juni 2008 groeide de penetratie van KPN’s Digitenne van 5 naar 7 procent en groeide IPTV met 0,4 procentspunt tot 1,9 procent penetratie. Televisie via Adsl speelt in Nederland nog amper een rol van betekenis. Tv via de schotel blijft stabiel op 8 procent.
Enkele andere details uit het onderzoek dat GfK uitvoerde voor SKO:
- 22 procent heeft een LCD-scherm als basistoestel
- 6 procent heeft een plasmascherm als basistoestel
- In de helft van de huishoudens is breedbeeldtelevisie aanwezig
- 13 procent heeft een videorecorder met een harde schijf
- 59 procent van de huishoudens heeft een DVD-speler
- 17 procent van de huishoudens heeft een DVD-recorder
Overigens blijkt, uit een videoverslag van Bright, het overslaan van commercials met digitale videorecorders tot meer irritatie te leiden dan tot tijdswinst en gemak.
Bron foto: mobilhomme (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond