YouTube in Nederland sterkste online mediamerk

Wat betreft merkwaarde kan YouTube in Nederland niet meer stuk. Als het aan de consument ligt, heeft de populaire Google-dochter nog veel in haar mars.
Dat blijkt uit een onderzoek van RSCG voor het Tijdschrift voor Marketing waarin online merken tegen het licht worden gehouden.. Wat vindt de Nederlandse consument: verliest of wint een merk aan terrein?
Uit het onderzoek komen, weinig verrassend, drie grote namen die de top 3 in bezit nemen. YouTube, Hyves en Google zijn tot absolute online winnaars gekroond.
In het onderzoek werd onderscheid gemaakt tussen zogenoemde consumenten en prosumers. Een prosumer, zo is te lezen op de website van het tijdschrift, is iemand die gebruik maakt van technologie en informatie en die meer dan gemiddeld is betrokken bij een aantal zaken.
Zodoende geven de consumenten in het onderzoek de huidige populariteit van een online merk aan en de prosumers zijn een graadmeter voor welk merk in de lift zit.
Ook Bol.com lijkt op een sterke merkwaarde te kunnen rekenen onder consumenten. Prosumers zijn zelfs nog positiever over het online warenhuis dan de consumenten.
Er is minder positieve feedback voor online merken als Ilse en Yahoo. Beide merken kunnen niet rekenen op veel belangstelling en hebben volgens de respondenten wat betreft merkwaarde terrein verloren.
Startpagina moet het tevens ontgelden bij de prosumers. Hier wordt een dalende koers voorspeld. ‘De consument kijkt hier nog wel wat rond om de online speurtocht te starten, maar de prosumer houdt Startpagina voor gezien.’
Voor het onderzoek zijn 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar ondervraagd.
In het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week in de schappen ligt, is meer te lezen over het onderzoek.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Mike
Prachtig, een sterk merk zonder inkomsten… Net als Commodore. En net als al die hippe (hype) internet merken die 2001 niet gehaald hebben.