Deel dit artikel
-

Philips breidt online verkoop uit

Philips gaat de onlineverkoop in Europa nog dit jaar fors uitbreiden. Het is de bedoeling dat in navolging van de Amerikaanse markt het volledige productaanbod online wordt aangeboden. Dat vertelde Donald Res van Philips donderdag op het Online Betaal Congres.

Philips Consumer Lifestyle heeft websites in meer dan vijftig landen en in ruim dertig talen, die maandelijks miljoenen bezoekers trekken. In de meeste gevallen betreft het productinformatie. In slechts een beperkt aantal landen verkoopt Philips direct aan de consument. Dat gaat veranderen, zo verzekerde Donald Res van Philips op het Online Betaal Congres in Utrecht.

"Philips wil meer naar de consument luisteren," vertelde Res. "De consument wil graag online kopen, dat kunnen we moeilijk negeren."

Philips verkocht zijn elektronicaproducten traditioneel altijd via retail en ook via onlinehandelaren, maar niet rechtstreeks. Alleen in de VS is dat het geval. In Europa, waaronder Nederland, worden hooguit accesoires verkocht. 

Om de handel niet voor het hoofd te stoten verwijst Philips online zowel naar de traditionele handel als naar online verkopers. Res: "We verwachten niet de massa te bereiken met dit aanbod, zeker niet in Nederland, waar de consument toch vooral gaat voor de laagste prijs. Die zul je bij Philips online niet vinden."

Philips is momenteel de betaalmethoden aan het inventariseren. Die zijn nu nog beperkt. Zo kan in Nederland bijvoorbeeld niet met iDEAL worden betaald. Volgens Res wil Philips zoveel mogelijk aansluiten bij populaire betaalmethoden in de landen zelf. Ook zal PayPal wellicht worden geadopteerd.

Philips laat vanuit Eindhoven overigens weten dat "het aantal producten dat we beschikbaar stellen beperkt zal zijn, want voor ons blijft onze retail en kanaalpartners het belangrijkste distributiekanaal van onze producten naar de Nederlandse consument."

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Strategy on Demand

Er staat ook een zeer boeiend interview over de globale online / eBusiness strategie met de sales VP Gilles Domartini van Philips op http://www.e-consultancy.com/news-blog/364450/interview-with-philips-online-sales-vp-gilles-domartini.html  Het is interessant om te zien hoe deze grote onderneming hun eBusiness strategie aanpast aan de huidige behoeften van de consument. Alhoewel er wordt gesproken over interactiviteit in bepaalde mate, is het nog wel de vraag of dit ook diepgaande interactiviteit betreft in de Web 2.0 sense. Wordt er ruimte gecreeerd voor het opzetten van online communities voor bepaalde Philips producten en kunnen consumenten daadwerkelijk eigen content toevoegen op de site? In ieder geval goed om te zien dat er bewust wordt omgegaan met nieuwe ontwikkelingen op business en internet-gebied en dat de consument, de gebruiker, een steeds grotere rol krijgt in de online eBusiness strategie van grote ondernemingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond