Deel dit artikel
-

Auto kopen online wordt aantrekkelijker

Een op de vijf consumenten overweegt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar twee procent.

Cars Online 07/08 is het alweer negende jaarlijkse internationale onderzoek van Capgemini naar de auto-industrie. Daaruit blijkt dat de consument steeds vaker een beroep doet op internet om zich te laten informeren over auto's. Vaak zijn ze de dealers en autobedrijven zelfs een stap voor, aldus Cap Gemini-onderzoeker Nick Gill.

Volgens CapGemini is internet de belangrijkste bron van informatie voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. Tachtig procent van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert wel. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto's en internetfora, zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers. Van de ondervraagde internetgebruikers geeft 29 procent aan gebruik te maken van zogenoemde consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het vinden van informatie. Vorig jaar was dit nog 21 procent.

Verder wijst de consument de traditionele informatiesites af ten gunste van websites van fabrikanten. Websites van fabrikanten zijn nu de meest geraadpleegde bron van informatie. Consumenten komen daar eerst kijken en gaan vervolgens op zoek naar besprekingen van andere gebruikers. Fabrikanten moeten deze ontwikkelingen goed in het oog houden, zo zegt Gill.

Het onderzoek geeft nog meer trends aan: 34 procent van de Europese consumenten verwacht bijvoorbeeld binnen vier uur antwoord te krijgen op een verzoek via internet. Krijgen ze niet snel genoeg antwoord, dan gaat de helft van de respondenten op zoek naar een andere dealer en 25 procent naar een andere fabrikant of zowel een andere dealer als een andere fabrikant.

Tweederde van de ondervraagden zegt dat gepersonaliseerde communicatie van een dealer of fabrikant na aanschaf het waarschijnlijker maakt dat ze bij dat bedrijf blijven kopen. De consument is bereid is om informatie te delen met autofabrikanten en dealers als dit duidelijke voordelen oplevert. Meer dan de helft van de kopers wil bijvoorbeeld informatie verschaffen over zijn of haar toekomstige aankoopintentie.

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul de Vries

Je kunt tegenwoordig dit al doen bij http://www.nieuweautokopen.nlNederland wederom koploper?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond