Kijkers online commercials ontvangen beloning

Welke vormen van adverteren in online video’s werken? Veel partijen zijn op dit moment bezig met het zoeken naar een passende advertentievorm. Zo ook een Amerikaanse start-up die beloningen weggeeft in ruil voor ‘het kijken naar een commercial’.
De start-up AdPerk maakte deze week bekend dat het tijdschrift Dwell de eerste partij is die gebruik maakt van haar advertentiemethode. Wie naar commercials kijkt op de site van Dwell, krijgt als beloning één of meerdere tijdschriften thuisgestuurd. Adverteerders die meedoen zijn onder meer Disney Mobile, LG Electronics en Kleenex.
Voor elke 30 seconden die een bezoeker naar een commercial kijkt, ontvangt deze één credit. Voor tien credits ontvangt een kijker vijf exemplaren van Dwell Magazine.
Wie een video heeft uitgekeken, moet binnen een halve minuut een code invullen. Op die manier wil AdPerk controleren of een kijker een commercial wel volledig heeft uitgekeken, en dat niet op één of ander manier misbruik is gemaakt van het systeem.
Na vijf minuten kijken, heeft de kijker al recht op vijf exemplaren van het magazine. Deze ontvangt hij na inschrijving. Dwell ontvangt van AdPerk per ‘gratis verstrekt tijdschrift' het bedrag dat iemand normaal in de losse verkoop betaalt voor een magazine. Naast het gratis ontvangen van tijdschriften, kunnen kijkers ook ervoor kiezen om te worden beloond met een flinke korting op een abonnement.
Hogere oplage
Dit advertentiemodel levert Dwell een stijging van de oplage op, inclusief de verdiensten die daar bij horen, redeneert AdPerk. De adverteerder is er van verzekerd dat consumenten een commercial met volle aandacht van begin tot einde bekijken, aldus AdPerk. Tenslotte profiteert AdPerk omdat het een commissie per vertoonde commercial ontvangt.
De commercials die worden getoond, zijn afgestemd op de doelgroep. In het geval van Dwell is die koppeling niet zo moeilijk te leggen. Dwell is een tijdschrift over huisinrichting. De commercials die te zien zijn, gaan over onderwerpen die lezers van het tijdschrift interesseren, zoals een ‘welness douche'.
Een tweede tijdschrift dat gebruik gaat maken van de advertentiemethode van AdPerk is het tijdschrift Popular Science.
Overigens is het geven van een beloning in ruil voor het ‘kijken naar een online advertentie', geen nieuw model in online advertentieland. Zo zijn er bijvoorbeeld advertentiemethoden waarbij ontvangers van e-mail advertentiebrieven een kleine financiële vergoeding per e-mail ontvangen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond