Deel dit artikel
-

AdFactor: helft webvertenties getoond via inlogdata

AdFactor denkt dat meer dan de helft van de webadvertenties uiteindelijk getoond zal worden op basis van persoonsgegevens die leden van online communities achterlaten op profielen bij hun digitale honk. Het bedrijf sloot afgelopen maand contracten met 6 drukbezochte sites, waaronder MusicFrom.nl, blognetwerk Blogo en Gamer.nl.

"We maken zo veel mogelijk gebruik van de technische mogelijkheden die de sites bieden. De sites met wie we werken beschikken via de profielen over de demografische kenmerken van hun gebruikers." AdFactor-directeur Phileas Fox zegt dat adverteerders steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheid om hun commerciële berichten op basis van die informatie uit te serveren. "Bij Schoolbank.nl is dat al meer dan 50 procent van de advertenties. Casema toont op die manier alleen advertenties binnen hun verzorgingsgebied".

Fox denkt dat op termijn meer dan de helft van de sites die met inlogprofielen werken gebruik zullen maken van de mogelijkheid gericht te adverteren. "Adverteerders krijgen door dat dat mogelijk is en beginnen er om te vragen."

Fox richtte AdFactor begin 2005 op met kompaan Friso Hessing. Het bedrijf heeft 6 man personeel in dienst.

Geenstijl.nl en Retecool behoorden tot een van de eerste sites voor wie AdFactor de advertenties verzorgt. Andere sites uit het portfolio zijn Partyflock, Speurders.nl en Spunk.

Afgelopen maand wist AdFactor 6 nieuwe publicaties aan zich te binden: MusicFrom.nl, Blogo.nl, Sanomas Gamer.nl, Autoblog.nl, VKmag.com en Sugababes/Superdudes.  Fox: "Anders dan anderen bieden we adverteerders geen combinatiepakketten aan met daarin meerdere sites. Dat kan wel, maar door de bank genomen geven we iedere site afzonderlijk aandacht. Een van de redenen daarvoor is dat we behalve de standaard IAB-advertentieformaten ook specialistische advertentievormen mogelijk maken." Een herkenbaar voorbeeld daarvan zijn de bewegende advertenties bovenaan Geenstijl.nl. Die reclame wordt aangepast aan de vormgeving en toon die de sitebezoeker van het weblog verwacht.

Eerder deze week maakte Sanoma bekend de advertentieverkoop niet meer uit te besteden aan WebAds, maar dat hele proces in eigen hand te nemen. Fox erkent dat Sanoma op een zeker moment de exploitatie van Gamer.nl zelf wil gaan doen, en De Telegraaf die van Geenstijl.nl en NieuwNieuws.nl. "We werken met contracten van een jaar. We moeten gewoon goed ons best doen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond