Websuper Picnic levert eerste boodschappen in Heerlen

Heerlen, 4 december 2019 – Heerlen maakt vandaag voor het eerst kennis met online supermarkt Picnic. De elektrische bezorgwagentjes maken hun eerste ritjes langs de huizen van de Heerlense klanten. Inmiddels hebben bijna 5000 huishoudens zich via de app bij Picnic aangemeld.
De elektrische wagentjes van de websuper rijden vanmiddag voor het eerst door de straten van de Zuid-Limburgse plaats. Ook in Brunssum, Landgraaf en Voerendaal worden vanaf vandaag de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs thuisbezorgd. De Picnicwagentjes vertrekken vanuit de hub aan De Koumen 28 in Hoensbroek (gemeente Heerlen).
Behoefte
In september 2018 ging de online supermarkt voor het eerst de straat op in Limburg, Venlo had toen de primeur. Heerlen is de tweede Limburgse plaats waar de websuper nu actief is. Medeoprichter van Picnic Michiel Muller is blij dat het nu ook bij de Heerlenaren de boodschappen tot op de minuut nauwkeurig kan bezorgen. “We voorzien in een duidelijke behoefte in deze stad met veel gezinnen en hardwerkende ouders.” Meer dan tien procent van de Heerlense huishoudens heeft zich al via de app geregistreerd. In totaal kunnen ruim 45.000 huishoudens worden bediend.
In eerste instantie worden 10 wagentjes en 30 runners ingezet. Eind dit jaar moeten die aantallen zijn gestegen naar 20 wagentjes en 60 bezorgers. De uitbreiding naar Heerlen is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Ede en Veenendaal, en dat ook in diverse Brabantse steden van start is gegaan. Afgelopen jaar steeg het aantal klanten naar 400.000, verdeeld over 100 Nederlandse plaatsen. Onlangs maakte de websuper bekend een investering van 250 miljoen te hebben opgehaald om de groei van het bedrijf te versnellen.
Registreren in de app
Inwoners van Heerlen kunnen zich nog steeds met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.
De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.
Open dag hub Heerlen 8 december
Zondag 8 december heeft de hub aan De Koumen 28 in Hoensbroek een open dag. De hub is de plek waar de elektrische wagentjes worden ingeladen met boodschappen en van waaruit ze vervolgens naar de bezorgadressen vertrekken. Bezoekers kunnen van 11.00-14.00 uur een kijkje achter de schermen nemen. Ook journalisten zijn van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.
Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.