Deel dit artikel
-

We bestellen meer online, maar geven minder uit

Het aantal betalingen aan webwinkels is de afgelopen paar weken gestegen met maar liefst 25 procent ten opzichte van een jaar geleden. Toch biedt deze verschuiving maar weinig tegenwicht aan de daling van het aantal pintransacties.

Consumenten schroeven hun aankopen flink terug. Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder, zo blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van eigen pintransactiedata. Wel stijgt het gemiddelde bedrag per pintransactie licht.

Consumenten rekenen inmiddels ruim een derde minder met hun pinpas af sinds de eerste corona maatregelen zijn afgekondigd. De afgelopen week lag het aantal transacties bijna 35 procent lager dan in dezelfde week een jaar eerder.

Vanaf 15 maart liet het totaal aantal pintransacties een duidelijk dalende trend zien, maar de laatste zeven (beschikbare) dagen stabiliseert de daling net onder de 35 procent.

Hoewel we nu noodgedwongen vaker digitaal shoppen, is het gemiddelde bedrag dat consumenten online besteden zo’n 10 procent gedaald. Online doen consumenten weliswaar meer aankopen, maar daar zitten nu kleinere aankopen bij dan eerst. Die kleine aankopen deden we eerder in de fysieke winkel.

Positieve uitzondering bij de fysieke retail ziet ING de ‘levensbehoeften’ supermarkten) waar de hogere gemiddelde kassabon meer dan compenseert voor het lagere aantal transacties. In de categorie ‘vrije tijd’ doen speelgoedwinkels het opvallend goed.

Foto Pexels

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

En dan mogen we nog blij zijn dat Den Haag de effecten nog aardig dempt. In de VS staan er al een paar miljoen op straat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond