Deel dit artikel
-

Otto en Microsoft samen in elektronische handel

's Werelds grootste postorderbedrijf Otto en softwaregigant Microsoft gaan samenwerken op het gebied van elektronische handel. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt in Hamburg.

Otto en Microsoft gaan gezamenlijk multimedia oplossingen ontwikkelen voor digitaal winkelen, zo liet Rainer Hillebrand van Otto weten. Te denken valt aan online verkoop via televisie, pda’s en pc’s.  Otto (55.000 werknemers in 19 landen) is na Amazon ’s werelds grootste onlinewinkel. Vorig jaar verdiende het postorderbedrijf met online verkopen meer dan 5 miljard euro.

Het Windows XP Media Center 2005 van Microsoft zal bij de samenwerking een belangrijke rol spelen. De Otto Shop zal als een aparte menuknop onder het startmenu van het Media Center verschijnen. Van daaruit heeft men de keuze uit o.a. Aanbiedingen en Meteen Bestellen. Ook kunnen Otto tv commercials geselecteerd worden.

Een betaversie zal door Microsoft worden getoond op de IT beurs CeBIT in Hannover, die op donderdag 10 maart begint. Een volledige versie wordt verwacht ten tijde van de Funkaustellung in Berlijn begin september. Otto beperkt de samenwerking voorlopig wel tot de Duitse markt. De Nederlandse vestiging, die een kwart van de omzet via internet realiseert, doet vooralsnog niet mee.

Otto heeft zich tevens aangesloten bij het Smart Retailing Initiative van Microsoft, dat nieuwe technieken voor de elektronische handel ontwikkelt, onder meer met PDA’s en RFID.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!