75 miljoen dollar nieuw kapitaal voor Fastclick

Het Amerikaanse Fastclick, dat direct respons reclame op internet plaatst, heeft een investering gekregen van 75 miljoen dollar. Het is daarmee een van de grootste financieringsrondes die er dit jaar zijn afgesloten. Ondertussen overweegt Doubleclick, een van de 'oudjes' op de markt, zichzelf in de etalage te zetten.
Het zou bijna symbolisch opgevat kunnen worden voor de huidige online reclamemarkt. Doubleclick, dat doorlopend online reclame als een middel presenteerde om merken te bouwen, is in moeilijkheden, waar Fastclick, dat zich focust op direct respons via internet, juist de beleggers in de rij ziet staan. Het is het effect van adverteren bij zoekmachines, waarmee nu de klik op de link weer de volle aandacht heeft. Zo was zoekmachinemarketing in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal goed voor 40 procent van de totale online reclame bestedingen, een groei van 97 procent in verhouding tot een jaar eerder.
Doubleclick is echter nog niet uitgespeeld. De verkoop van het bedrijf is een van de opties die het noemt voor de verdere toekomst, naast een gedeeltelijke verkoop en het terugkopen van aandelen. Afgelopen zondag, twee dagen nadat het teleurstellende resultaten bekendmaakte, meldde Doubleclick dat het Lazard Freres & Co heeft ingehuurd voor het bestuderen van strategische opties.
Doubleclick presteert niet slecht, maar het ziet zich geconfronteerd met druk op de prijzen. Tijdens de presentatie van cijfers voor het derde kwartaal meldde het dat de verwachtingen voor het huidige kwartaal niet beantwoord zullen worden. In reactie daarop daalde de koers met 8 procent naar 6,36 dollar.
Het in 1995 opgerichte Doubleclick was een van de hoogvliegers tijdens de internethype. In 2000 zag het de koers naar 100 dollar per aandeel stijgen, maar de malaise op de markt voor online reclame die volgde op de beurskrach van begin 2000 zorgde ervoor dat Doubleclick in moeilijk vaarwater terechtkwam. Het voegde met de overname enkele jaren geleden van Abacus wel databasemarketing toe aan zijn productportfolio, de eerste stap richting offline marketing. Deze tak is nu goed voor eenderde van de omzet van Doubleclick.
Fastclick is opgericht in 1999 en heeft een technologie ontwikkeld waarmee het gericht reclame kan plaatsen op inmiddels 7500 websites. Het zegt hiermee 80 miljoen unieke bezoekers per maand te bereiken. Fastclick claimt dat het ten opzichte van concurrenten het hoogste percentage van de reclame-opbrengst deelt met zijn partners, die krijgen maximaal 65 procent van de omzet die er met reclame op hun site wordt behaald.
Het private Fastclick heeft nu een stevige investering gekregen van Highland Capital Partners, Oak Investment Partners en Steamboat Ventures, de investeerder die onderdeel is van Walt Disney. Gezamenlijk staken ze 75 miljoen dollar in Fastclick. Dat is een van de grootste investeringen dit jaar in een technologiebedrijf, eerder kreeg online broker OptinonsExpress 90 miljoen dollar en ict-uitgever TechTarget wist 70 miljoen dollar nieuw kapitaal aan te trekken. De investeerders zien een groeimarkt voor Fastclick ontstaan. Bob Davis, partner bij Highland Capital Partners (teven oprichter en voormalig ceo van Lycos), zegt in een verklaring: “Fastclick is marktleider in een markt die naar verwachting 15 miljard dollar waard zal worden.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond