Deel dit artikel
-

‘Blijf in beweging’

De les van zijn opa heeft Rhett Oudkerk Pool goed ingeprent: als ondernemer moet je de techniek én de markt begrijpen. De oprichter en directeur van Kahuna Groep, die in vijf jaar uitgroeide tot een ict-dienstverlener met 55 medewerkers, heeft een verrassende kijk op succesvol ondernemen. Over goede voeding en het verschil tussen ondernemers en bestuurders. “Kahuna heeft mij als vakidioot completer gemaakt.”

“De organisator van de Fast 50, Deloitte, heeft met zes bedrijven een rondetafelgesprek gehouden. Van de totale bedrijvigheid in Nederland is het percentage snelgroeiende ondernemingen laag. Hebben we minder mensen met ambitie? Is de overheid een remmende factor? Het gesprek ging uiteraard over lastenverlichting, het idee bij de deelnemers aan het gesprek was dat de overheid hen zoveel mogelijk met rust moest laten.
Een van de zaken die me opviel, was dat vijf van de zes deelnemers erg op hun voeding letten. Je moet vijftig, zestig uur per week scherp zijn en dan kun je niet telkens bij McDonald’s eten. Je moet lichamelijk en geestelijk fit zijn. Die ondernemers waren daar heel bewust mee bezig.
Verder viel me op dat binnen deze bedrijven alle communicatiemechanismen worden gebruikt: sms, chat,
e-mail, overleg bij de koffieautomaat, formele vergaderingen.

“Goede communicatie binnen een bedrijf is een van de belangrijkste voorwaarden voor succes. Met chat creëer je efficiëntievoordeel. Zo blijken de it-uitgaven van succesvolle bedrijven hoger dan gemiddeld te zijn. Bij heel succesvolle bedrijven in de Verenigde Staten bleek 8 procent van de uitgaven te bestaan uit it-kosten. Ze ruilen arbeidskosten in voor it-kosten.

“Ik had niet echt een plan toen ik in 1997 ontslag nam bij Thyssen, waar ik de internet security-groep heb opgezet. Na de fusie met Kender was er minder aandacht voor deze afdeling en gelijktijdig hoorde ik de verhalen van een vriend die voor zichzelf was begonnen. Het beginnen van een eigen bedrijf was een van de beste beslissingen in mijn leven. Ik heb er enorm veel lol in en het wordt nog steeds leuker.

“Wanneer je een klein bedrijf hebt, kun je leuke innovatieve dingen doen. Als je groter wordt kun je dat nog steeds, maar heb je een omvang bereikt, waarmee je een deuk in een pakje boter kunt slaan. Een ander voordeel is dat je kunt investeren in het naar de markt brengen van nieuwe producten en ideeën. Je kunt de tijd nemen om het aan klanten uit te leggen.

“Vanaf het begin heb ik als uitgangspunt genomen, dat we eerst geld moeten verdienen en het dan pas kunnen uitgeven. Je kunt wel tot in het absurde gas geven, maar dat moet ook financieel verantwoord zijn.
Ik hoor van veel ondernemers dat ze op een behoorlijke afstand van de financiën staan, dat is bij mij niet zo. De cijfers van het eigen bedrijf gaan pas leven, wanneer je je er ook mee bezighoudt. Bovendien doe je op die manier kennis op over de ontwikkeling van je bedrijf. Zeker als een onderneming zo snel groeit als de onze in de afgelopen vijf jaar, is het heel belangrijk om zelf de financiële ‘rekenregels’ in de gaten te houden. Dat is ook wat ik adviseer aan mensen die mij aanspreken over het starten van een bedrijf.

“Mijn opa had een bedrijf in de tubing van vliegtuigbanden. Wanneer een band was afgesleten, werd er een nieuwe laag rubber omheen gelegd. Tubing was echter een discontinuerende technologie, iets waar we in de ict-wereld ook veel mee te maken hebben. Vliegtuigen kregen nieuwe banden en mijn opa verkocht het bedrijf op het randje van een faillissement aan Vredestein.

“Je moet je realiseren, dat dergelijke mechanismen van verdwijnende technologieën bestaan. Daar moet je niet bang voor zijn. Mijn opa was niet echt een ondernemer, meer een bestuurder. Vanuit een boekhoudkundige rol heeft hij het bedrijf bestuurd. Als hij een ondernemer was geweest, had hij het verdwijnen van tubing zien aankomen. Pas als je dat soort ontwikkelingen voorziet, mag je jezelf een ondernemer noemen. Mijn opa heeft me daarom altijd voorgehouden: ‘Rhett, zorg dat je de techniek en de markt begrijpt’.

“Bij AEX-bedrijven zitten in de top nauwelijks ondernemers. Er zitten analisten van business-plannen en gezamenlijk vormen ze een onderneming. Dat is geen ondernemen, maar besturen. Een ondernemer is iemand die dergelijke plannen zelf ontwikkelt, iemand die een visie heeft en de markt begrijpt. Niet iemand die een visie heeft die hem is ingefluisterd.
Het is goed dat er mensen op de wereld zijn die goed kunnen besturen. Vaak is een ondernemer geen goede bestuurder. Of een ondernemer wordt op een gegeven moment vervangen door een beroepsbestuurder. De ondernemer richt zich dan op business-development. Hij moet niet geremd worden door de dagelijkse agendavulling van een bestuurder.

“Waarschijnlijk wel, maar ik vind ook het besturen nog uitdagend. Het is leuk dat er allerlei taken zijn bijgekomen, die van mij een completere vakidioot hebben gemaakt. Zo is het vak organisatiekunde geen abstract begrip meer.

“We hadden een goede samenwerking met KPN, totdat het bedrijf vanwege de umts-perikelen in moeilijkheden kwam en het zaken die waren uitbesteed, weer binnenshuis wilde halen. Contractueel konden ze niet onder de overeenkomst met ons uit, toen zijn ze intern opnieuw begonnen.
De consequentie was dat we zelf met dat product de markt op moesten. We hebben sterk geïnvesteerd in sales. We hadden destijds twee verkopers in dienst, nu zijn het er zestien. Die investering heeft ons geen windeieren gelegd. We zijn sterker uit die kritische periode tevoorschijn gekomen, omdat we nu minder afhankelijk zijn van KPN.

“Met innovatie kun je als ondernemer jezelf onderscheiden van concurrenten. Het gaat niet alleen om producten, maar ook om bedrijfsvoering. Wij hebben al vroeg het cafetariamodel voor onze werknemers ingevoerd. We hebben ook heel vroeg gekozen voor een asp-model voor onze boekhouding. Innovatie is het belangrijkste dat er is.”

Naam: Rhett
Oudkerk Pool
Geboren: 1967
Bedrijf: Kahuna is een ict-dienstverlener met drie specialiteiten. Het bedrijf richt zich op netwerken en telewerken; communicatie via IP (oa VoIP); en eCRM, zoals e-ailmanagement en zelfservice en diensten
Opleiding: hts, post-hbo-studies Informatica en Bedrijfskunde
Eerste baan: projectmanager bij Fokker Aircraft
Zakelijke held: mijn opa
Werkweek: 60 uur
Merk: Bang&Olufsen

1 Met het klantbelang dien je alle belangen
2 Blijf in beweging (innoveer)
3 Let op jezelf

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond