Deel dit artikel
-

Bloemen bestellen gekoppeld aan Telefoongids.nl

update Telefoongids.nl is een samenwerking gestart met EuroFlorist, een van de grootste bloemenbezorgers in Europa. Naast de adressen in de gids staat een tekstlink met de oproep een bloemetje te bestellen, wie doorklikt neemt de contactgegevens direct mee in zijn bestelling bij EuroFlorist. Een soortgelijke samenwerking met TPG Post volgt.

EuroFlorist is een van oorsprong Zweeds bedrijf dat in de afgelopen twee decennia ook in andere Noordeuropese landen actief werd met het bezorgen van bloemen. Het bedrijf bezet op de Nederlandse markt van bloemenbezorgers een tweede plaats, nadat het in januari van dit jaar het Nederlandse TeleFlora overnam. Het telt nu 1050 aangesloten bloemisten in Nederland, tegenover 1350 voor de grote concurrent Fleurop .

Sinds maandag heeft EuroFlorist een nieuw middel ingezet om het online bestellen van een bos bloemen te stimuleren. Wie bij Telefoongids.nl zoekt naar een telefoonnummer krijgt naast het gevonden resultaat een linkje te zien met de tekst 'stuur bloemetje', voorzien van een icoontje van een bloem. Doorklikken leidt naar de site van EuroFlorist waar de gegevens van de ontvanger al direct zijn vermeld en waar vervolgens een boeket bloemen besteld kan worden.

"We zijn maandagmiddag om 12.00 uur hiermee live gegaan", zegt Wim Meuleman, directeur van EuroFlorist. "Het bezoek aan onze site is meteen sterk gestegen. Vanaf 12.00 uur tot middernacht waren er zesduizend bezoekers."

"Doel is om het mensen zo gemakkelijk mogelijk te maken om een boeket bloemen te bestellen. Regelmatig moet je nog allerlei gegevens invullen van de ontvanger, op deze manier werkt het sneller", zegt Meuleman. Behalve gemak voor de koper levert de samenwerking met Telefoongids.nl ook veel bezoekers op voor EuroFlorist.nl. Telefoongids.nl heeft per maand 8,8 miljoen pageviews en 1,5 miljoen unieke bezoekers.

EuroFlorist werkt in de andere landen waar het actief is op eenzelfde manier samen met YellowPages, zegt hij. De resultaten daarvan zijn "heel erg goed", aldus Meuleman, maar details heeft hij niet voorhanden. "Onze ervaring is dat het aantal orders tussen bloemisten afnemen", zegt Meuleman. Het gaat hierbij om bestellingen van een klant bij de ene bloemist die vervolgens een collega in een andere stad inschakelt om het boeket op de gewenste bestemming te bezorgen. "We zien dat die daling opgevangen wordt door internet. Ik hoop dat binnen niet al te lange tijd internet ook gaat zorgen voor stijging in het aantal bestellingen."

Hoeveel EuroFlorist heeft betaald voor het vermelden van de reclamelinkjes in de gehele database van Telefoongids.nl wil Meuleman niet zeggen. "We hebben afgesproken daarover geen uitlatingen te doen." Ook Michiel van Gaalen, verantwoordelijk voor marketing bij Telefoongids.nl, wil weinig kwijt over financiële details, zoals de vraag of er sprake is van meedelen in de extra omzet die Telefoongids.nl genereert voor EuroFlorist. Duidelijk is wel dat Telefoongids.nl de nieuwe toepassing op de site in zijn marketingcommunicatie onder de aandacht zal brengen.

Van Gaalen meldt dat de samenwerking met EuroFlorist navolging krijgt. "De komende week zullen we op dezelfde manier samenwerken met TPG Post. De mogelijkheid om online kaartjes te bestellen op de site van TPG en ze vervolgens te laten versturen wordt dan eveneens toegevoegd aan Telefoongids.nl." Beide bedrijven anticiperen hiermee op de najaarsdrukte. Van Gaalen: "De ervaring leert dat het bezoek aan Telefoongids.nl in de laatste maanden van het jaar stijgt, mensen zoeken via de site naar de adressen van familie of vrienden om hen een kaartje te sturen."

Update dinsdag 12.30:

Reactie Michiel van Gaalen (Telefoongids.nl) toegevoegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond