Deel dit artikel
-

MusicMatch start download-dienst

Bij de nieuwe download-dienst voor Windows van muzieksoftwarebedrijf MusicMatch kost een nummer muziek 99 dollarcent. De catalogus beslaat nu 200.000 nummers van alle grote platenmaatschappijen en zou groeien tot 500.000 eind dit jaar. Mogelijk gaat Dell een eigen versie van deze dienst promoten.

MusicMatch staat bekend om haar Jukebox-software voor het bewerken en afspelen van MP3's. Nu start het bedrijf in navolging van Apple's iTunes store met een download-dienst waar voor 99 dollarcent per nummer en 9,99 dollar per album muziek gekocht kan worden van alle grote platenmaatschappijen en 30 independants.

De kopers krijgen volgens het bedrijf veel rechten om met de gekochte muziek te doen wat ze willen. Er zijn geen abonnementskosten aan verbonden (net zomin overigens als bij iTunes). Klanten mogen hun muziek zonder extra kosten op drie verschillende pc's bewaren, vijf keer op cd's branden (dat is bij Apple tien keer) en naar apparaten die Windows Media ondersteunen overbrengen.

CEO Dennis Mudd meent dat het MusicMatch-aanbod met deze eigendomsrechten de dienst tot een beter alternatief maakt dan welke illegale uitwisseldienst dan ook. Ook de mogelijkheden om op basis van persoonlijke smaak nieuwe muziek te zoeken, zou daar aan bijdragen. Net als de mogelijkheid om te kopen terwijl men naar de MusciMatch-radio luistert. Analisten denken dat de naadloze integratie van zoek, -afspeel en koopomgeving de dienst tot een succes kan maken, net zoals dat bij iTunes het geval is.

De dienst is alleen beschikbaar voor Amerikanen met een creditcard en die gebruikmaken van MusicMatch Jukebox 8. Het bedrijf doet geen mededelingen over beschikbaarheid in Europa. De versnippering van de Europese markt en de regelgeving zou daar debet aan kunnen zijn. Zo doet zich in Nederland de vreemde situatie voor dat het Buma/Stemra-tarief voor downloads hoger is dan voor CD's, zoals Emerce eerder berichtte.

Het initiatief van MusicMatch is de volgende in een lange rij, waarin ondermeer Roxio , BuyMusic , AOL en RealNetworks voorgingen. Ook Amazon en Dell mengen zich in dit spel. Volgens News.com gaat Dell de dienst van MusicMatch onder haar eigen merk aanbieden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten Janssens

Leuk zo'n artikel maar dit is de boodschap van het bedrijf : MUSICMATCH Downloads is not available in NETHERLANDS. If you are not a resident of NETHERLANDS, please go to Help > Registration > User Registration Info and update your MUSICMATCH Jukebox registration information, and then restart MUSICMATCH Jukebox. Schrijf dit dan ook even in je artikel!!

Erwin van Lun

Ik heb even nagedacht een dit lijkt me een aardig productaanbod voor downloaddiensten: E 0,10 Nostalgy (10 jaar of meer oud)E 0,20 Pop (tussen 1 en 10 jr)E 0,50 Recent (tussen 1 maand en 1 jaar oud)E 0,99 Hot (nieuwer dan 1 maand) Extra toegevoegde waarde:E 0,50 SongtekstenE 0,99 BladmuziekE 0,99 Gescheiden muziek en tekstE 1,99 VideoE 1,99 Ondertiteling (alleen in combi met video; tbvb karoake)E 2,99 Aparte sporen, zelf te mixen Daarnaast kan in de abonnementsvorm worden ondergebracht:-chat per artiest/groep-achtergrond informatie over artiest/groep, links naar fanclubs worldwide-professionele player-radio met intelligent 'matching' principe (wat zou je nog meer leuk vinden als je dit al hebt)-coversearch-'deuntjes match' (je neuriet wat en deze site vind het bijbehorende nummer) Vanzelfsprekend vind je op alle downloadsites alle mogelijke professionele muziek, wereldwijd en in zeer goede kwaliteit. Andere sites werken ook met amateurs (kunnen bvb hun muziek gratis beschikbaar stellen). Door de toegevoegde waarde duidelijk te maken is niet meer interessant de eigen PC vol te gooien met allerlei oude nummers in verschillende formaten, van verschillende kwaliteit. Nieuwe nummers zijn net "uit", dus nog schaars! Iedereen wil het snel hebben! Dus een goede download biedt dan inderdaad toegevoegde waarde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond