Nintendo stopt tijdelijk met productie GameCube

Het Japanse Nintendo is tijdelijk gestopt met de productie van de GameCube, het ziet vanwege tegenvallende verkopen de voorraad oplopen. Pas in de herfst wordt de productie hervat. Verder zegt het bedrijf dat het zich wil focussen op eenvoudige games, mensen zouden genoeg hebben van de ingewikkelde games van tegenwoordig.
Vorige week bleek al dat de GameCube achterbleef in verkoop. Nintendo publiceerde toen zijn kwartaalcijfers. Het was de GameBoy Advance die het juist goed deed en mede oorzaak was van de nettowinst (95 miljoen dollar) en de omzetstijging van vijf procent voor het bedrijf.
Er gingen in het tweede kwartaal 3,24 miljoen exemplaren van de GameBoy Advance over de toonbank. De GameCube werd 80 duizend maal verkocht. In de woonkamer verliezen de spelcomputers van Nintendo snel terrein, op iedere GameCube zijn er nu al wereldwijd vijf Playstations van Sony te vinden, dat momenteel strijdt om de hegemonie met Microsoft (Xbox).
De concurrentie voor de draagbare spelcomputer van Nintendo neemt echter toe. Eerder dit jaar lanceerde Nokia al zijn N-Gage en Sony is van plan om volgend jaar de PSP op de markt te brengen. Verkoopcijfers van N-Gage zijn nog niet naar buiten gebracht.
De achterblijvende verkopen van de GameCube nopen Nintendo nu tot een tijdelijke productiestop. Het bedrijf zegt tot de herfst geen nieuwe exemplaren meer te maken, in afwachting van het leegraken van de magazijnen. Tegelijkertijd wil het zich meer focussen op eenvoudiger spellen.
Volgens Nintendo raken mensen uitgekeken op de ingewikkelde en rijdrovende games van tegenwoordig. Het Japanse bedrijf wil eenvoudiger spellen op de markt brengen, die geschikt zijn voor een groot publiek. Bijkomend voordeel is dat ze ook goedkoper te produceren zijn en het financiële risico van een flop daarmee minder is.
President Satoru Iwata zegt tegenover de BBC dat klanten gefrustreerd raken door de steeds ingewikkelder games die er gemaakt worden. Hij ziet hierin een reden voor de stagnerende verkopen op de gamesmarkt vorig jaar. "Deze trend is duidelijk waarneembaar, en zal zich dit jaar verder doorzetten", aldus Iwata. In reactie hierop zal Nintendo dit jaar een klassieker uitbrengen zoals Donkey Kong uit 1980 en een nieuw spel dat ook geschikt zou zijn voor de leek op het gebied van games.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond