Monster.com verliest AOL en MSN als partner

Vacaturesite Monster.com, in Nederland actief als Monsterboard.nl, heeft in amper twee dagen tijd AOL en MSN als marketingpartner verloren. Zij sloten contracten met concurrent CareerBuilders.com ter waarde van 265 miljoen dollar. Toch is Monster.com niet van slag, het zegt via andere wegen een lucratiever doelgroep te zoeken.
Monster.com kwam maandag, nadat het AOL als klant had verloren, met een verklaring waarin het stelde dat het zich "meer gericht" wil opstellen in zijn communicatie, wat zoveel betekent als via reclame een lucratieve doelgroep van banenzoekers benaderen. De marketinginspanningen zullen vanaf september opgevoerd worden, aldus het bedrijf.
De verklaring kwam rijkelijk laat na de aankondiging van AOL en CareerBuilders.com en het idee was al ontstaan dat Monster.com 'gedumpt' was, het aandeel Monster.com verloor 14 procent in waarde. Een dag later meldde ook MSN dat het zijn heil bij CareerBuilders.com zoekt.
CareerBuilders.com ging in 1995 van start en is eigendom van uitgevers Knight Ridder, Gannet Co. en Tribune Company. Als privaat bedrijf publiceert CareerBuilders.com geen omzetcijfers, wel zegt het via de sites waar het mee samenwerkt per maand 26 miljoen unieke bezoekers te hebben. Dat aantal zal stevig stijgen zodra ook AOL en MSN met hun banenpagina's aan de database van CareerBuilders.com zijn gekoppeld.
CareerBuilders zegt dat het contract met AOL over een periode van vier jaar 115 miljoen dollar oplevert en de overeenkomst met MSN over een periode van vijf jaar 150 miljoen dollar omzet genereert. Een stevige financiële aderlating voor Monster.com, zo lijkt het.
Op de jaaromzet van Monster.com (in 2002: 1,1 miljard dollar) is het aandeel van beide klanten echter gering. Bovendien zorgen beide sites tegelijkertijd wel voor veel bezoekers, 25 procent van de bezoekers aan Monster.com is afkomstig van AOL en MSN, aldus CFO Michael Sileck van Monster.com tegenover DowJones. AOL en MSN leveren veel bezoek, maar naar verhouding weinig omzet. De verklaring van Monster.com dat het een nieuwe weg probeert te vinden om de lucratievere klant aan zich te binden, is daarmee plausibeler dan op het eerste gezicht leek.
Vorige week publiceerde Monster.com de resultaten voor het tweede kwartaal, het meldde toen wederom een omzetdaling, evenals in de voorgaande drie kwartalen, ditmaal van 5,6 procent tot een omzet van 167,2 miljoen dollar. Ondertussen wist het bedrijf wel de kosten terug te dringen, waarmee het verlies van vorig jaar (75,7 miljoen dollar) omgebogen werd in een nettowinst van 9,6 miljoen dollar (acht dollarcent per aandeel).
Beleggers fristen hun geheugen waarschijnlijk even op, toen na AOL ook MSN het contract verbrak en herinnerden zich dat lagere omzet onlangs nog gepaard ging met een nettowinst (tegenover een nettoverlies een jaar eerder). De reactie op de beurs na het nieuws over MSN was dan na een aanvankelijke daling ook nuchterder, waar het aandeel maandag na het nieuws over AOL nog 14 procent aan waarde verloor, bleef het verlies een dag later beperkt tot 2,5 procent.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond