Industry Wire

Zanox-M4N voert richtlijnen in voor kortingscodewebsites

Amsterdam, 20 juni 2013 – Zanox-M4N lanceert vandaag als eerste affiliate netwerk van Nederland een set aan richtlijnen voor kortingscodewebsites. Het netwerk wil daarmee investeren in de kwaliteit van kortingscode-publishers om zo de toegevoegde waarde van deze sites te waarborgen voor consumenten en adverteerders.

De richtlijnen moeten bijdragen aan een professionalisering binnen de markt van kortingscodewebsites. Regelmatig stuiten consumenten op kortingscodes die niet meer geldig zijn of worden ze direct verwezen naar de site van de adverteerder zonder dat ze een kortingscode te zien krijgen. Deze onwenselijke situaties wil het affiliate netwerk aanpakken en in de toekomst voorkomen. Wanneer een kortingscodewebsite na drie waarschuwingen in overtreding blijft, wordt deze uit het Zanox-M4N netwerk geweerd. Daardoor kunnen dergelijke websites geen inkomsten meer genereren met kortingscodepromoties van adverteerders uit het Zanox-M4N netwerk.

Duidelijk omschreven voorwaarden

De spelregels die Zanox-M4N heeft opgesteld moeten het onduidelijke, misleidende of verwarrende gebruik van kortingscodes tegengaan. Aanbieders zullen zich vanaf heden moeten houden aan duidelijk omschreven voorwaarden waaraan hun codes moeten voldoen. Zo is het aanbieden van een code, terwijl er geen code aanwezig is, niet toegestaan. Wel aanwezige kortingscodes moeten de actie, de voorwaarden en de activeringsdatum bevatten. Bovendien moeten codes die verlopen zijn direct van de site verwijderd worden.

Sterke behoefte aan marktregulering

De richtlijnen zijn gebaseerd op regelgeving die het IAB in 2010 invoerde voor de Britse markt. Die regelgeving is bedoeld om onwenselijke promoties tegen te gaan en de kwaliteit van kortingscodewebsites te vergroten. In Nederland blijft regelgeving tot op heden achter, terwijl er een sterke behoefte aan marktregulering bestaat. Zanox-M4N neemt met de opgestelde richtlijnen nu het voortouw. De spelregels voor kortingscodewebsites zijn opgesteld in samenwerking met de partners van het affiliate netwerk. De richtlijnen voorzien daarmee niet alleen in een marktbehoefte, maar kunnen tevens rekenen op een breed draagvlak bij publishers en adverteerders. Publishers zijn namelijk gebaat bij duidelijke regels die leiden tot eerlijke concurrentie, adverteerders hebben profijt van promoties die op gewenste en correcte wijze worden ingezet.

Shopbeleving veraangenamen

Maar de consument is uiteindelijk de grootste winnaar. Voor de online shopper wordt het makkelijker om geldige, actuele en kwalitatieve actiecodes te vinden. Zodoende wordt de gebruikerservaring van kortingscodewebsites flink verbeterd. Lauri Koop, managing director van Zanox-M4N, licht toe: ,,onze missie is om de weg die consumenten online afleggen binnen de ‘consumer journey’ efficiënter te maken. Daarbij hechten wij bijzonder veel waarde aan een optimale beleving van consumenten in hun zoektocht naar de juiste aankoop. Het is belangrijk dat we consumenten goed bedienen en helpen bij het gebruik van de juiste kortingscodes. Wij zijn ervan overtuigd dat deze promotierichtlijnen de ‘consumer journey’ zullen verbeteren en de shopbeleving bij consumenten zullen veraangenamen.”

Over Zanox-M4N

Zanox-M4N is gespecialiseerd in online performance advertising: een manier van adverteren waarbij de adverteerder enkel voor meetbare resultaten betaalt, namelijk sales en leads. Het advertentienetwerk is bekend geworden met affiliate marketing en werd in 2013 verkozen tot het beste affiliate netwerk van Nederland. Naast affiliate marketing kunnen adverteerders via Zanox-M4N gebruik maken van publishers op gebieden als e-mailmarketing, display-, search-, en mobile advertising. Tevens biedt Zanox-M4N aanvullende producten als conversieoptimalisatie en kwalitatieve product datafeeds, zodat adverteerders en publishers maximaal rendement uit het online verkeer realiseren. De missie van het netwerk is om de ‘consumer journey’ van consumenten efficiënter en plezieriger te maken. Voor Zanox-M4N en zijn partners is een aankoop hierbij altijd de eindbestemming.

Al vanaf 1999 is Zanox-M4N actief in Nederland en na de overname door de Zanox-groep in 2011 kan het bedrijf zich de Nederlandse marktleider op het gebied van online performance advertising noemen. Zanox-M4N werkt onder andere voor Zalando, De Bijenkorf, Nelly.com, Groupon, KPN, T-Mobile en Centraal Beheer Achmea. Zanox-M4N maakt deel uit van de Zanox-groep, een bedrijf dat zich wereldwijd inzet voor ruim 4000 adverteerders. ZANOX.de AG is onderdeel van Axel Springer AG en het Zwitserse PubliGroupe AG met respectievelijk een aandelenverdeling van 52,5 en 47,5 procent. Meer informatie vindt u opwww.zanox.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht