9292OV lanceert de LocatieWijzer voor zakelijke markt

Openbaar Vervoer Reisinformatie brengt een reisplanner op de markt die organisaties op hun website kunnen plaatsen. Daarmee kunnen ze klanten een reisadvies naar hun locatie geven. OV Reisinformatie moet steeds meer van dergelijke diensten, zowel voor de zakelijke als de consumentenmarkt, ontwikkelen om zichzelf te kunnen bedruipen.
OV Reisinformatie BV geeft onder de merknaam 9292 via telefoon en internet reisadviezen voor het openbaar vervoer. Volgens communicatiemanager Aarnout Mijling bellen 20.000 mensen per dag 0900-9292 voor een persoonlijk reisadvies en wordt de site door 60.000 unieke bezoekers per dag bezocht.
Beide activiteiten zijn echter moeilijk winstgevend te maken. Een telefoontje naar het 0900-nummer kost de gebruiker 50 eurocent per minuut, en daar moet het bedrijf nog eens 50 eurocent bijleggen om de kosten te dekken. Dat komt vooral door de mankracht die nodig is om al die bellers te woord te staan.
In het verleden is ook geprobeerd om de gebruikers van de website te laten betalen via Switchpoint. Dat liep uit op een debacle; de bezoekersaantallen doken omlaag naar 1000 per dag. In september 2000 werd die maatregel daarom weer ongedaan gemaakt.
Sindsdien is het bedrijf bezig geweest met zoeken naar alternatieven, mede omdat de aandeelhouders, de openbaarvervoersbedrijven, de wens hebben uitgesproken in de toekomst minder te willen bijstorten zodat het bedrijf meer op eigen benen komt te staan, aldus Mijling. De omzet van OV Reisinformatie bedraagt 15 miljoen euro, waarvan 40% wordt bijgedragen door de OV-bedrijven. De business-to-consumer-activiteiten zijn goed voor zo'n 90% van de omzet.
"De business-to-consumer-activiteiten zijn per definitie verliesgevend," zegt Mijling, "maar daarmee hebben we wel een missie te vervullen; namelijk om zoveel mogelijk mensen in het openbaar vervoer te krijgen." De b-to-b-activiteiten moeten zichzelf bedruipen, en daar dragen de openbaarvervoersbedrijven verder niet aan bij.
Bij het zoeken naar nieuwe diensten zijn twee ontwikkelingen van belang: er is een grootscheepse verschuiving naar internet en gebruikers vragen steeds meer informatie op terwijl ze onderweg zijn. "Van een telefoonfabriek toen worden we nu dus meer een multimediaal bedrijf," aldus Mijling.
Dat heeft geleid tot een reeks van betaalde consumententoepassingen zoals een SMS-alertdienst, en een reisplanner voor de Palm en de PocketPC. Daarnaast is de sprekende computer, die bij lange wachttijden voor 0900-9292 de adviesdienst overnam, verbeterd en als een "B-merk" in de markt gezet. Op 0900-1475 kunnen consumenten voor 35 eurocent per minuut advies krijgen over reizen van station-tot-station en kunnen ze 'teletekst-informatie' over vertragingen te horen krijgen. Dit jaar moeten via dit nummer ook deur-tot-deur adviezen mogelijk worden. Mijling:"Het gaat erom dat de klant op verschillende momenten een verschillende informatiebehoefte heeft. Wil je bijvoorbeeld een persoonlijk advies met de allerlaatste informatie over vertragingen en alternatieve routes, dan bel je het dure nummer. Anders is het goedkope nummer voor algemene informatie een goed alternatief."
De LocatieWijzer is een typische business-to-business-dienst. Organisaties betalen minimaal 250 euro voor de routeplanner, die in drie varianten verkrijgbaar is. Bezoekers moeten hun eigen postcode invullen om een reisadvies naar de locatie van het bedrijf of de instelling te krijgen. Het is de vurige wens van OV Reisinformatie dat het net zo normaal wordt om de LocatieWijzer op de bedrijfssite te zetten als een routebeschrijving.
Op termijn zal OV Reisinformatie uitgroeien tot een bedrijf met algemene mobiliteisinformatie, denkt Mijling. "We willen later dit jaar ook informatie voor automobilisten in combinatie met openbaarvervoer informatie, zoals P&R-planners, gaan bieden. Daarvoor zijn we nu met heel veel partijen in gesprek."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond