Omzet online reclame stijgt 2,3 procent

De omzet binnen online reclame in de Verenigde Staten is voor het tweede achtereenvolgende kwartaal gegroeid. Het Interactive Advertising Bureau (IAB) meldt een toename van 2,3 procent over het vierde kwartaal. De cijfers betekenen wederom een opsteker voor de branche, nadat eerder Yahoo goede resultaten bekend had gemaakt.
Yahoo behaalde in het eerste kwartaal 38 procent meer omzet bij de afdeling Marketing Services, de tak die verantwoordelijk is voor de diverse vormen van online reclame op de sites van Yahoo. De groei werd door het bedrijf toegeschreven aan algehele groei in de markt, maar ook aan de toenemende verkoop van pay-per-click reclame. De resultaten van Yahoo waren goed, de omzet groeide met 47 procent tot 282,9 miljoen dollar, en het bedrijf wist het verlies van 53,6 miljoen dollar vorig jaar om te buigen in een winst van 46,7 miljoen dollar.
Het goede nieuws over online reclame uit de cijfers van Yahoo werd op de beurs meteen opgepikt. De koers van DoubleClick , de grootste leverancier van technologie voor het plaatsen van online reclame, steeg donderdag met 11,6 procent. "De sector heeft het al enkele jaren moeilijk, dus ieder positief bericht heeft de neiging om de koers van DoubleClick omhoog te stuwen", aldus analist David Doft van CIBC World Markets Corp tegenover Reuters.
Het goede nieuws bleef echter aanhouden met de omzetcijfers aan online reclame in de Verenigde Staten in het vierde kwartaal , zoals die zijn vergaard door het Interactive Advertising Bureau ( IAB ) samen met PricewaterhouseCoopers. De omzet bleek in vergelijking met het derde kwartaal gestegen met 2,3 procent tot een bedrag van 1,5 miljard dollar. In in het derde kwartaal was er ook sprake van – een bescheiden – omzetgroei, met 1 procent. Toen werden zeven kwartalen met alleen maar omzetdaling voor het eerst omgebogen. Over geheel 2002 liep de omzet binnen online reclame in de Verenigde Staten nog wel terug, met zeventien procent tot 5,9 miljard dollar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Florian Serra
het is al vaker gebleken dat de Amerikaanse online markt niet de Europese of Nederlandse online markt is. Toch worden er elke keer weer artikelen gepubliceerd die meer over Amerika gaan dan over Nederland. Als ik namelijk zoek naar de groei of afname van de online bestedingen in Nederland dan zie ik vaak alleen berichten over Amerika. Is dit omdat Nederland toch wel volgt op den duur, of omdat de middelen niet beschikbaar zijn om Nederland te onderzoeken? Want het laatste artikel van Emerce over de hoogte van de Nederlandse online bestedingen zijn toch alweer van eind augustus vorig jaar (Nederlandse online advertentiemarkt zakt verder terug).